Opstarten van een spaarlamp

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
ax25
Contacteer:

Opstarten van een spaarlamp

Bericht door ax25 »

Vraagje : is het abnormaal als een spaarlamp bij het aangaan ( inschakelen ) even aan en uitgaat ? Soort flikkerend lichteffect, alsof er eerst een los contact is ..

Ik heb bemerkt dat sommige lampen dat doen, het is hier al meerdere keren voorgekomen. Volgens sommigen zou dan de lamp beschadigd zijn :?. Maar is dat ook zo ?

Met dank voor antwoord :).
((-,O))
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Een spaarlamp is een soort tl lamp. Bij sommigge aansturingen is het normaal dat die even knipperen totdat ze goed ontstoken zijn.

Als de lamp het eerst niet deed en nu wel is er wel iets mis.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

stynus schreef:Een spaarlamp is een soort tl lamp. Bij sommigge aansturingen is het normaal dat die even knipperen totdat ze goed ontstoken zijn.

Als de lamp het eerst niet deed en nu wel is er wel iets mis.
Bedankt voor antwoord :) .. ik mag aannemen dat je bedoelt dat er in dat laatste geval iets mis is met de lamp maar niet met de eigenaar ( dat zie je soms ook wel eens in dat soort situaties ) ..

Weet je misschien ook of er dan toch een relatief kleine ( start ) stroom zal lopen ?
((-,O))
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ook in een spaarlamp zit een starter. Verder werkt hij inderdaad hetzelfde als een tl buis.
Wanneer de startspanning van de lamp lager is geworden dan de brandspanning van de starter, dan krijg je inderdaad opstart problemen.
Bij een TL buislamp zou je dan die vervangen en de starter laten zitten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Er zijn verschillende typen spaarlampen in omloop.
Het type dat Mat en Stynus beschrijven is het "klasieke" model, met voorschakel spoel en starter.
Deze spaarlampen wegen meer dan de "nieuwere" modellen.
Deze nieuwere modellen hebben een klein printje erin zitten met een "hoogfrequent" schakelingetje dat de buis aanstuurt.
Het nieuwe type zal niet of nauwelijks knipperen bij opstarten.
Bijgevoegd is een foto van zo'n klein printje.

Groeten,
Bertus
Bijlagen
spaarlamp-printje.jpg
spaarlamp-printje.jpg (68.52 KiB) 7564 keer bekeken
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Ik heb het verder nagezien : een van die lampen is een MegaMan 2p211 Economy 2 waarvan er eentje normaal start ( je ziet geen flakkering ) en de andere niet ( wel flakkeren ).

De tweede is een Philips GENIE WW 827 8 W ( 40 W licht ) waarvan ook alweer eentje zonder flakker opstart en de andere behoorlijk aan en uit gaat voor dat er stabiel licht gegeven wordt.

Dat is nu net het opmerkelijke dat het de een voor de ander ( van een zelfde merk en type is ).

Overigens kan ik wel iets met de informatie die jullie gaven. Ik zal het nog even verder nazien hier, misschien valt er nog iets op.

Spaarlamp printje : even zien of er een werkelijk defecte lamp bij is, dan sloop ik die eens, wie weet.

Nog iets : het betreft spikplinternieuwe lampen waarvan de laatste ( flakkerende ) alleen enkele weken op een kast gelegen hebben. Helaas heb ik die niet meteen even checked, dat zal ik met alle volgende zeker wel doen.
((-,O))
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik heb gemerkt dat omgevings temperatuur ook effect heeft op het branden van spaarlampen.
Het gebeurt wel eens dat er "ringen" in de buis van de spaarlamp ontstaan als deze erg koud is.
Als de spaarlamp nog kouder is kan deze zelfs roze gaan branden.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Bertus, dat is inderdaad ook waar. Het temperatuurtoepassingsgebied van de meeste spaarlampen is beperkt ! De waarden staan ook op de doosjes aangegeven.

Waar het ook om ging betreffende mijn vraag was of spaarlampen van precies hetzelfde type toch verschillen zouden vertonen inzake het opstartgedrag. Maar ik denk wel dat de 'flakkerende' lampen ( die dus hetzelfde opstartsysteem zouden moeten hebben ) in dit geval helaas defect ( geraakt ) zijn. Mogelijk een dreun hebben gehad of zo ( niet door mijzelf, ik ben er nogal voorzichtig mee, zeker met dit soort lampen ).
((-,O))
Plaats reactie