Ik heb hier een nieuwe ijskast staan nouja, een maand ergens gewerkt, daarna een jaar in de opslag gestaan, toen een maand in mijn keuken, altijd rechtop gestaan en rechtop vervoert...
Nu doet het koelgedeelte het niet meer, alleen het vriesgedeelte. Ik denk zelf dat de thermostaat kapot is van het koelgedeelte, omdat het vriesgedeelte wel werkt.
Hoe kan ik kijken wat er kapot aan is? Iemand misschien tips? Wat kan ik er uit schroeven?
Bedankt!
ijskast kapot
-
Mat Janssen
- Moderator

Dan moet jij een koel-vries combinatie hebben met 2 pompen.
Als er maar een pomp onder zit, dan is er misschien een leiding afgeknepen.
Bij een dubbele pomp, dan kijk inderdaad eens naar je thermostaat. Probeer de pomp te starten als je de thermostaat verdenkt door het kontakt te maken en dan weer te testen of de pomp aanslaat. Slaat hij aan en na een paar uur nog niet koel, dan is je pomp lek en moet er een nieuwe pomp onder of bijgevuld worden.
Als er maar een pomp onder zit, dan is er misschien een leiding afgeknepen.
Bij een dubbele pomp, dan kijk inderdaad eens naar je thermostaat. Probeer de pomp te starten als je de thermostaat verdenkt door het kontakt te maken en dan weer te testen of de pomp aanslaat. Slaat hij aan en na een paar uur nog niet koel, dan is je pomp lek en moet er een nieuwe pomp onder of bijgevuld worden.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- deejayke
- Contacteer:
zoals Mat Janssen al zei, heb je in dit geval twee compressoren steken. eentje voor de vriezer en eentje voor de koelkast zelf. wanneer je het toestel opstart zullen beiden compressoren moeten opstarten om de gewenste koelingstemperatuur te bereiken. als beide compressoren opstarten weet je dat er met deze niets mis is, en zal je hoogstwaarschijnlijk met een koeltechnisch probleem zitten (verstropping, gaslek).
start de compressor niet op zijn er meerdere mogelijkheden, compressorrelais defect. thermostaat die blijft haperen. als je even laat weten met wat voor thermostaat (mechanisch, elektronisch) je zit kunnen we wat verder denken
start de compressor niet op zijn er meerdere mogelijkheden, compressorrelais defect. thermostaat die blijft haperen. als je even laat weten met wat voor thermostaat (mechanisch, elektronisch) je zit kunnen we wat verder denken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
er is één compressor die blijft draaien als ik de ijskast aansluit/aanzet
zoals op de foto te zien is er ook maar één compressor in de ijskast
het vriesgedeelte wordt heel koud, maar de ijskast blijft warm...
de compressor blijft continu pompen (ik hoor dat hij aan staat), de onderdelen er om heen worden best warm
alle onderdelen waarop de ijskast werkt zitten onderin aan de achterkant, daar heb ik een foto van genomen
iemand tips waar ik naar kan kijken?
bedankt!
zoals op de foto te zien is er ook maar één compressor in de ijskast
het vriesgedeelte wordt heel koud, maar de ijskast blijft warm...
de compressor blijft continu pompen (ik hoor dat hij aan staat), de onderdelen er om heen worden best warm
alle onderdelen waarop de ijskast werkt zitten onderin aan de achterkant, daar heb ik een foto van genomen
iemand tips waar ik naar kan kijken?
bedankt!
- Bijlagen
-
- 28042009109.jpg (67.64 KiB) 8578 keer bekeken
- deejayke
- Contacteer:
in dit geval zit je met een koeltechnisch probleem.
de compressor blijft draaien omdat de inspuitingstemperatuur van het gas niet behaald wordt en dus de juiste koeling niet bereikt wordt. de compressor zal enkel afslaan bij oververhitting.
daar je vriezer nog wel heel koud wordt, zit je volgens mij al niet met een gaslek. de compressorkleppen zullen ook niet lekken wantdan zou de vriezer niet meer koud worden.
nu blijft er enkel nog een verstropping over in het buizennetwerk. een verstropping komt voor wanneer er toch olie van die compressor in het buizensysteem is gelopen of de hars van de wikkelingen van de compressormotor mee met het gas zijn vervoerd. wat je nu enkel nog kan doen is het gas aflaten, het koelsysteem spoelen en hopen dat de verstropping er uit is. met andere woorden, de installatie zal moeten hersteld worden door een koeltechnieker en zelfs dan is de kans niet groot da deze wel hersteld is.
wanneer je een koeltechnieker laat komen zal deze een druktest uitvoeren (prikken met een manometer in de zuigleiding) zo kan hij zien of er een verstropping of een gastekort is. bij een verstropping zal hij de filter (aan de capilair) er uit zagen en deze filter open zagen. wanneer de bolletjes in de filter vuil (niet wit) en kleverig (plakken aaneen) zijn is hij zeker van de verstropping.
edit// als je de koelkast een geruime tyd opzet kan je de verstropping controleren. als de zwarte rooster achteraan niet overal even warm aanvoelt zit je met die verstropping.
de compressor blijft draaien omdat de inspuitingstemperatuur van het gas niet behaald wordt en dus de juiste koeling niet bereikt wordt. de compressor zal enkel afslaan bij oververhitting.
daar je vriezer nog wel heel koud wordt, zit je volgens mij al niet met een gaslek. de compressorkleppen zullen ook niet lekken wantdan zou de vriezer niet meer koud worden.
nu blijft er enkel nog een verstropping over in het buizennetwerk. een verstropping komt voor wanneer er toch olie van die compressor in het buizensysteem is gelopen of de hars van de wikkelingen van de compressormotor mee met het gas zijn vervoerd. wat je nu enkel nog kan doen is het gas aflaten, het koelsysteem spoelen en hopen dat de verstropping er uit is. met andere woorden, de installatie zal moeten hersteld worden door een koeltechnieker en zelfs dan is de kans niet groot da deze wel hersteld is.
wanneer je een koeltechnieker laat komen zal deze een druktest uitvoeren (prikken met een manometer in de zuigleiding) zo kan hij zien of er een verstropping of een gastekort is. bij een verstropping zal hij de filter (aan de capilair) er uit zagen en deze filter open zagen. wanneer de bolletjes in de filter vuil (niet wit) en kleverig (plakken aaneen) zijn is hij zeker van de verstropping.
edit// als je de koelkast een geruime tyd opzet kan je de verstropping controleren. als de zwarte rooster achteraan niet overal even warm aanvoelt zit je met die verstropping.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
deejayke schreef:in dit geval zit je met een koeltechnisch probleem.
hartelijk dank voor je reactie!
Ik denk dat hij inderdaad verstopt zit, want de plaat wordt inderdaad op sommige plekken veel warmer dan op andere plekken... toch jammer dat deze ijskast daardoor niet meer bruikbaar is!
Als iemand interesse heeft: hij is gratis af te halen in Rotterdam, hij is nog gloednieuw dus als je hem kunt maken heb je een prima ijskast voor weinig geld!
nogmaals dank voor de goede reacties!