Inverterende transistor
-
roger-limburg
Inverterende transistor
in onderstaande schema heb ik 24V aangesloten en een led aan de uitgang gehangen die brandt op 2V dan, en inverteert perfect.
Maar nu wil ik graag een signaal van 24 V eruit krijgen, naar mijn plc toe, nu heb ik alleen 2V hoe doe ik dat.
Een 2e trnasistor heb ik al gehoord, maar hoe en waar en welke vervolgweerstanden ?????
wie weet een tip ?
Nu heb ik een inverterende led, en maar een spanning van 2V die inverteert en dat moet 24 V zijn.
Alvast bedankt
groetjes Roger
Maar nu wil ik graag een signaal van 24 V eruit krijgen, naar mijn plc toe, nu heb ik alleen 2V hoe doe ik dat.
Een 2e trnasistor heb ik al gehoord, maar hoe en waar en welke vervolgweerstanden ?????
wie weet een tip ?
Nu heb ik een inverterende led, en maar een spanning van 2V die inverteert en dat moet 24 V zijn.
Alvast bedankt
groetjes Roger
- Bijlagen
-
- inverterji3aangepast.gif (5.86 KiB) 16504 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
Dat klopt heb ik al geprobeerd.
De led weg en een 1K weerstand maar dan heb ik 6V aan de uitgang terwijl ik los van deze 2V op de led mijn voedingsspanning van 24V wil hebben maar wel net als de led moet kunnen inverteren.
Iemand heeft me verteld een tweede transistor een bc557 met een paar weerstanden en dan moet ik daar los van de led de 24V hebben die mee inverteerd, maar ik snap niet hoe.
De led weg en een 1K weerstand maar dan heb ik 6V aan de uitgang terwijl ik los van deze 2V op de led mijn voedingsspanning van 24V wil hebben maar wel net als de led moet kunnen inverteren.
Iemand heeft me verteld een tweede transistor een bc557 met een paar weerstanden en dan moet ik daar los van de led de 24V hebben die mee inverteerd, maar ik snap niet hoe.
-
Mat Janssen
- Moderator

Als jij 24 Volt op je schakeling hebt staan en met een 1K collector weerstand nog maar 6 volt overhoud, dan gaat er wel veel stroom je schakeling in. Dan moet er inderdaad wel een "versterker" tussen om dit op te lossen.
Wat wil je? led aan en 24 volt je schakeling in, of led aan en 0 volt je schakeling in.
Deze vraag omdat je het over inverteren hebt.
Wat wil je? led aan en 24 volt je schakeling in, of led aan en 0 volt je schakeling in.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
roger-limburg
spanning over de led is bij de eerste schakeling dus zonder jouw toevoeging 1.8 V bij branden
en 0V bij niet branden
En de complete schakeling zoals jij hem hebt voorgesteldt, idem dito
1.8 V bij branden
en 0V bij niet branden
Haal ik de led weg dan meet ik
6V bij branden
en 0V bij niet branden
En ik heb een nieuwe gebruikt ook met verschillende andere bc547 transistors.
De emitter heeft 24V als de led brandt maar ook als de led niet brandt.
en 0V bij niet branden
En de complete schakeling zoals jij hem hebt voorgesteldt, idem dito
1.8 V bij branden
en 0V bij niet branden
Haal ik de led weg dan meet ik
6V bij branden
en 0V bij niet branden
En ik heb een nieuwe gebruikt ook met verschillende andere bc547 transistors.
-
roger-limburg
Als ik aan de laatste transistor de plus en de uitgang verwissel krijg ik 7.3V bij led aan
en 8.1V bij led uit
dus de vorige situatie is de goede aansluiting maar dan heb ik alleen maar 24V constant.
Heb je deze schakeling ook gebouwd, werkte het bij jouw dan wel of zit er een klein schoonheidsfoutje ingeslopen ?
groetjes Roger
en 8.1V bij led uit
dus de vorige situatie is de goede aansluiting maar dan heb ik alleen maar 24V constant.
Heb je deze schakeling ook gebouwd, werkte het bij jouw dan wel of zit er een klein schoonheidsfoutje ingeslopen ?
groetjes Roger
-
Mat Janssen
- Moderator

In jouw meet verhaal zeg je :
Dit duidt erop dat je de schakeling dus NIET gebouwd hebt zoals ik heb getekend.
De collector van de BC557 is nl de uitgang.
Doe de meting eens over en schrijf de spanningswaarde bij elke transistor in beide gevallen (led aan en led uit.)
Gewoon de spanningen die je overal meet op de basis, collector, emittor, voedingsspanning.
Zet ze in het schema erbij en post dat dan hier terug.
Dit duidt erop dat je de schakeling dus NIET gebouwd hebt zoals ik heb getekend.
De collector van de BC557 is nl de uitgang.
Doe de meting eens over en schrijf de spanningswaarde bij elke transistor in beide gevallen (led aan en led uit.)
Gewoon de spanningen die je overal meet op de basis, collector, emittor, voedingsspanning.
Zet ze in het schema erbij en post dat dan hier terug.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
roger-limburg
omdat ik niet zeker wist welke de C of de E is heb ik deze verwisseld en allebei apart eens als uitgang gebruikt resultaat>
Situatie 1.
Als ik aan de laatste transistor de plus en de uitgang verwissel krijg ik 7.3V bij led aan
en 8.1V bij led uit
situatie 2.
24V constant bij led aan en ook bij de led uit
Situatie 1.
en 8.1V bij led uit
situatie 2.
24V constant bij led aan en ook bij de led uit
-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
ook niet, hebben jullie hem al aangesloten en de spanningen nagemeten ?
Mischien kunnen we dan ontdekken waar de spanningen afwijken van die van mij, en waar de fout zit, ik meet alleen maar 24 V met led aan of uit.
Mijns inziens zit het bij die laatste niet snor omdat daar de spanning op 24V blijft, de 2e transistor daarentegen zou ook bij led uit 0V moeten aanwijzen wat niet gebeurt.
werkt ie bij jou dan wel Mat ?
Mischien kunnen we dan ontdekken waar de spanningen afwijken van die van mij, en waar de fout zit, ik meet alleen maar 24 V met led aan of uit.
Mijns inziens zit het bij die laatste niet snor omdat daar de spanning op 24V blijft, de 2e transistor daarentegen zou ook bij led uit 0V moeten aanwijzen wat niet gebeurt.
werkt ie bij jou dan wel Mat ?
-
roger-limburg
Begrijpen we mekaar mischien hier verkeerd??Als jij 24 Volt op je schakeling hebt staan en met een 1K collector weerstand nog maar 6 volt overhoud, dan gaat er wel veel stroom je schakeling in. Dan moet er inderdaad wel een "versterker" tussen om dit op te lossen.
ik wil dat als de led brandt dat de spanning naar de plc 1 oftewel 24V is.
En als de led uit is dat de spanning naar de plc 0V is en de plc dus een 0 krijgt.
ze moeten dus niet tov elkaar inverteren, de led en de uitgangsspanning van 24V moeten samen inverteren tov de basis van transistor 1.
-
Mat Janssen
- Moderator

Allereerst was de vraag om de test nog eens te doen met de led eruit.
Bij mij werkt de schakeling wel.
Ik meet bij led uit op de basis van de tweede bc547 0 volt en als de led aan is heb ik 0,68 volt op de basis van de tweede bc547.
Wat ik wel heb gedaan is een kleine belastingsweerstand aan de uitgang aangesloten om de plc te vervangen. Het is een weerstand van 1K en dan loopt er of 0 of 24 mA. De spanning daar gaat netjes van 24 v naar 0 volt bij het aansturen ervan en de led gaat ook netjes aan en uit.
Bij mij werkt de schakeling wel.
Ik meet bij led uit op de basis van de tweede bc547 0 volt en als de led aan is heb ik 0,68 volt op de basis van de tweede bc547.
Wat ik wel heb gedaan is een kleine belastingsweerstand aan de uitgang aangesloten om de plc te vervangen. Het is een weerstand van 1K en dan loopt er of 0 of 24 mA. De spanning daar gaat netjes van 24 v naar 0 volt bij het aansturen ervan en de led gaat ook netjes aan en uit.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
roger-limburg
-
roger-limburg
Nee op de tweede transitor op de basis staat 0,6V in beide gevallen led aan en uit , die blijft dus aangestuurdt.
Daarom heb ik ook in beide gevallen 24 V aan de uitgang.
Transistor 2 met andere transistoren vervangen blijft hetzelfde ook met een nieuwe.
Led eruit zelfde resultaat, ook met de belastingsweerstand.
Als de eerste transistor netjes werkt 0v en 2 v moet de tweede transitor toch ook uitgaan als deze van de eerste geen stroom krijgt ???
Transistor 2 met andere transistoren vervangen blijft hetzelfde ook met een nieuwe.
kunnen jullie eens een kapotte transistor inbouwen om te zien of jullie hetzelfde resultaat als ikke krijg ???
Daarom heb ik ook in beide gevallen 24 V aan de uitgang.
Led eruit zelfde resultaat, ook met de belastingsweerstand.
Als de eerste transistor netjes werkt 0v en 2 v moet de tweede transitor toch ook uitgaan als deze van de eerste geen stroom krijgt ???
kunnen jullie eens een kapotte transistor inbouwen om te zien of jullie hetzelfde resultaat als ikke krijg ???