Op de plek van het vraagteken heb ik een 2.2K weerstand geplaatst.
Echter stuit ik op een probleem; het werkt niet. Aangezien ik nog maar 15 jaar ben en een grote beginneling weet ik niet waar ik moet beginnen.
Ik heb inmiddels vernomen dat R=470 Ohm veeeeel te weinig zou zijn... Weet iemand wat ik moet veranderen om het circuit te laten werken?
Bedankt!
Jerome
PS: De TLU-01 rechtsbovenin is een led-unit van Tamiya.
Die heeft open collector uitgangen en een ingebouwde hysteris.
Doe die 100K weerstand bij de + ingang los en hang die op je positieve voedingsspanning. En je kan die weerstandswaarde best wat lager kiezen dan. 1K ofzo
Ik heb dit circuit van mijn natuurkunde docent gekregen en weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee aan moet. Op CircuitsOnline zeggen ze dat ik R=470 groter moet maken. Hoe groot moet deze worden om het circuit werkend te krijgen?
Ja, sorry dat ik dit er niet bij had vermeld. Het is de bedoeling dat het circuit óf niks doorgeeft aan de TLU01 of 6-10V (afhankelijk van de ingangsspanning).
Voor wat voor weerstand zou ik de 470 moeten vervangen in dit geval?
OK, als je alleen aan/uit wil dan is een comparator de goede keus.
Er moet wel een pullup weerstand van de uitgang van de comparator naar de plus van de voeding. 4k7 is een mooie waarde.
Aangezien je een mosfet aanstuurt is er geen weerstand nodig tussen de uitgang van de comparator en de gate van de mosfet.
De 10k weerstand moet ook weg.
De gate van de mosfet kan direct aan de uitgang van de LM293.
Om te weten te komen of de 470 Ohm weerstand voldoet, kun je de spanning meten die er over de LDR komt te staan.
Bij de hoeveelheid lichtinval waarbij je hem wilt laten schakelen moet deze spanning ongeveer de halve voedingsspanning zijn.
Dus op de VCC een 4.7K weerstand en de 10K naast de zener weghalen?
Moet de spanning gemeten worden als het licht is en het circuit stroom moet tegenhouden? Of als het donker is en het circuit stroom moet doorlaten?
Gewoon aan beide uiteindes van de LDR meten?
De zener dient om de gate van de mosfet te beschermen tegen te hoge spanning. Meestal mag de gate 20V hebben, met een voedingsspanning van 10 Volt kan de zener wel wegblijven.
Ja, de LM293 is goed aangesloten. Ik heb uit een datasheet de aansluitingen gehaald. Alleen twijfelde ik over VCC+ en VCC-. De VDD had ik op de VCC- aangesloten.
6V over de 470 zal ik morgen even meten.
Ik heb de spanning over de LDR gemeten toen ik de trimmer helemaal naar het uiterste had gedraaid, en nog een keer gemeten toen hij helemaal aan het andere uiterste was. Dit maakte niet uit.
Voltage verschil van licht en donker heb ik nog niet gedaan.
Ik heb momenteel even niet de mogelijkheid om de LDR los te halen. Maar als ik de weerstand meet (multimeter op weerstand modus en aan beide aansluitingen van de LDR meten), meet ik een oneindige weerstand.
Gewoon een 4K7 erin doen of toch even zien te meten?
LDR toch los gekregen met huis, tuin en keuken spullen. Als ik bij het raam ga staan krijg ik een waarde van ongeveer 1,50. Hoe donkerder des te hoger wordt de waarde. Hoogste waarde die ik had is 19,89. Hield ik mijn hand op de LDR kreeg ik 1 . , ik denk dat dat een foutcode is van de multimeter?
Schaalverdeling stond willekeurig op; 20V/KOhm
De '1' betekent dat je buiten de range van de meter kwam.
Te zien aan de waardes, zal het om kiloOhms gaan, dus 1,50 kOhm tot meer dan 20kOhm . De weerstand van 470 Ohm is dan veel te laag, probeer maar eens 10 kOhm ofzo.