Kleine heater bouwen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Francorius

Kleine heater bouwen

Bericht door Francorius »

Hallo, ik wil een kleine heater bouwen, vermogen slechts 1 W en dit voeden met een 6 V blokbatterij.
Nu dacht ik dat ik hier weerstandsdraad voor kon gebruiken, totale lengte zou slechts 20 cm bedragen. (ivm klein object)
Nu zie ik bij conrad weerstandsdraad staan van 50 ohm en 100 ohm is dat per meter? Kan ik dat ervoor gebruiken?

1 W bij 6V vraagt om 36 Ohm en een stroom van 167 mA dat denk ik dat wel klopt. Maar als ik de 100 Ohm draad gebruik 20 cm hiervan gewikkeld om het te verwarmen object dan heb ik slechts 20 Ohm (ofwel 2 W) Hoe kan ik toch aan de hogere weerstand komen?

Overigens wat is een acceptabele stroom voor een huis tuin en keuken 6 Volt blok?

Hopelijk kan mij hier een beetje bij helpen
Groeten Frank
GvH-E

Bericht door GvH-E »

De weerstand van weerstandsdraad wordt meestal per meter vermeld.
Zo te lezen heb je geen mogelijkheid een vaste weerstand te plaatsen of een iets langere draad te wikkelen(waarom niet?), dus daar ga ik maar van uit.

Let op dat je bij voorkeur geisoleerd draad koopt zodat je tegen elkaar kunt wikkelen.
Mogelijkheid tot solderen is ook een groot voordeel, anders moet je schroeven of klemmen.

Kom je met een draadsoort niet uit dan kun je mogelijk ook van een andere batterijspanning uitgaan, bijv. 2,4, of 4,8 volt. (Of elektronisch via pwm)
Dan heb je weer meer mogelijkheden.

Wat een acceptabele stroom is hangt van de batterijcapaciteit af.
Capaciteit/stroom = tijd.
Succes, GvH-E
Francorius

Oke, zal de blok batterij eens bekijken wat daar opstaat qua vermogen...
Ik heb inderdaad weinig ruimte, maar als ik de draad tegen elkaar kan wikkelen moet er wel iets mogelijk zijn ==> geisoleerd dus.

Je zegt mogelijkheid tot solderen? Is niet alle weerstandsdraad te solderen? moet ik anders wel opletten.

Maar in principe kan het wel zoals ik geschetst heb?

Trouwens is het ook een optie om een potmeter te plaatsen zodat ik de totale weerstand kan regelen of zeg ik nu iets doms? de warmte die van de weerstandsdraad komt kan ik hiermee beinvloeden?
Groeten Frank
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Een die weerstand in serie zat dan ook warm worden in verhouding tot de bel. weerstand. Is dan vrij groot en kost weer batterij capaciteit.
Dan moet je een pwm regeling hebben, een soort dimmer voor gelijkstroom (zoals op cameralampen) maar je wilde het eenvoudig.

Je kunt toch een langere draad toepassen? P=UxI Je rekenwijze was goed. En die 1 watt is een gegeven?
Waar is het voor, om een lens condensvrij te houden?
GvH-E
Francorius

Je zit goed in de buurt, op bedrijfstemp. houden van een laserpointer.
1 W is een richtwaarde, misschien dat het 2 W of iets daartussen moet worden. (misschien later nog 1 bouwen om condensvrij te houden spiegel/lens)

Inderdaad ik dacht daar later ook aan, een weerstand in serie is niet echt een elegante oplossing en ik moet wel met batterij werken ivm ontbreken netspanning op gebruikslocatie.

Alvast bedankt, Frank

O ja... hoe zit dat met solderen van dergelijke weerstandsdraad?
Is dat gewoon als normale weerstand te solderen?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Met de mogelijkheden bij pakweg 1 Ohm per cm. weerstandsdraad heb ik weinig ervaring. Gewoon bestellen en uitproberen denk ik.
Het zal niet vertint zijn.... Maar bijv. constantaandraad is meen ik niet te solderen.

Ik heb geen inzicht in de ruimtelijke mogelijkheden maar kun je niets met bijv. 6 stuks kleine weerstandjes van bijv. 4,7 Ohm die je in een ringvorm in serie soldeert? 1/8 watt per stuk.
Dan kun je alle waardes samenstellen en kosten weinig. Eventueel in een stuje krimpkous, het is maar een idee.
En afhankelijk van enige tocht is misschien 0,5 watt ook al voldoende.
GvH-E
Plaats reactie