Ik ben bezig met een klein projectje alleen was even aan het prutsen met een staafje ferriet en een spoel die ik van 0.8mm gelakt draad heb gewikkeld.
Nou het volgende ik stuur dus pulsen door de spoel heen die om de ferriet staafje zit op ongeveer een frequentie van +/- 80 ~ 100hz. (gepulst met een N-Channel Mosfet) Alleen houdt ik nu een andere ferriet staaf er tegenaan dan gaat mijn ferriet staaf geluid maken
Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit komt?!
Nog een vraagje:
Hoe kan het dat het magnetisch veld wordt versterkt met een verrietstaaf? Of is dit onzin? Als ik de afstand meet van het magnetisch veld met een losse spoel is dit 1,5x kleiner dan als ik dit doe met een stukje ferriet?!
Het klopt dat een spoel met een ferriet kern veel sterker is.
Dit komt door de relatieve permeabiliteit van het ferriet, waarmee de waarde van de spoel mee vermenigvuldigd word.
Deze kan een waarde hebben tussen zeg 10 en 3000 keer.
Anders gezegd: ferritmateriaal is een magnetisch geleidend materiaal, vergelijk het maar met ijzer, maar dan met veel betere magnetische eigenschappen.
Door de elektrische wisselende stroom in de spoel ontstaat een wisselend magnetisch veld wat versterkt (geleid) wordt door deze kern. (die dus ook van ijzer zou kunnen zijn)
Dat wordt in dit geval hoorbaar omdat het veld t.o.v. een ander metaal wisselde krachten doet ontstaan en doet trillen. Kan ook met bijv. een leeg blik.
Vergelijk het maar met een spoel in een luidspreker t.o.v. de magneet.
(die laatste o.a. voor een hoog rendement) Bestudeer "magnetisme" en de "wisselstroomopwekking" voor nog meer info.
GvH-E