ik zou graag een dimmer hebben die ik kan regelen van 0 - 10 volt... ik het dit gevonden
alleen wat moet ik dan weglaten?
(ik weet niet of ik het goed begrijp maar is dit een dimmer dat als ik er 5 volt DC op zet gaat hij voor de helft aan, 10 volt is vol op en 0 volt is uit?)
eigenlijk was mijn iedee om er een LDR op te zetten met nog een pull up weerstand... het idee is dat als het gaat schemeren gaat hij zachtjes branden als het donkerder word gaat hij feller branden en als het helemaal donker is dn brand hij vol op.
Je laat de onderste 3 trappen weg zodat je er nog 1 overhebt.
het is inderdaad zo dat bij 0 volt de lamp uit is en bij 10 volt de lamp helemaal aan.
Doordat je door het weglaten van de 3 onderste dimmers en in plaats van een lm324 een lm358 neemt dan kun je met de overgebleven opamp een buffer maken voor je ldr zodat je deze niet te veel belast en een mooie instel mogelijkheid hebt om de licht donker overgang netjes in te stellen.
volgende schakeling heb ik reeds in gebruik (voor te testen enzo, maar deze kan ook wel serieus wat aan hoor ) als je de drukknoppen weg laat heb je een gwne nul tot tien volt uitgang, de drukknoppen zijn in dt geval zogenaamde flashbuttons. om de uitgang perfect tot op 10 volt te regelen zet je een voltmeter op de uitgang van out1 en de massa en je stelt R1 zo in dat je net tien volt op de voltmeter af leest.
grtzzzzzzzz
edit: dit is ook maar een ideetje
Bijlagen
0-10V analoge sturing met terugslagblokering en flash-buttons.gif (3.49 KiB) 6176 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro