Bloksignaal van gelijkspanning aftrekken, wie weet raad?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
qwe111

Bloksignaal van gelijkspanning aftrekken, wie weet raad?

Bericht door qwe111 »

Hallo,

Ik heb het volgende probleem in mijn schakeling brand de eindtor door (Darlington transistor). De oorzaak is dat op de ingang van deze transistor niet netjes een blok word aangeboden (normaal zou dit enkele volts top top zijn) maar door een defect in een andere component die ik helaas niet kan vervangen komt er nu een gelijkspanning uit met daarop een klein bloksignaal van ca 300mV. De spanning is nu min 4.6 V en max 4.85V.

Omdat ik het defect niet direct kan oplossen had ik een schakeling bedacht met een schmittrigger. Op de - ingang een elco van 100uF en via twee 10K weerstangen het signaal op de - en + ingang aanbieden. Het idee was de elco laad op tot de gemiddelde spanning en via de plusingang krijg ik dan weer een mooi blok signaal op de uitgang.

In eerste instantie leek dit te werken maar omdat dit signaal kan varieren van ca 40 HZ tot ca 500Hz met steeds een grotere duty cycle oplopend met de hogere freq, gaat het fout. Wanneer de duty cycle te groot wordt wordt de gelijkspanning op de - ingang te hoog en zakt de uitgang weg. Ook reageerd de uitgang vertraagt omdat de elco opgeladen moet worden.

Mijn vraag is nu wie heeft er een slimme (liefst simpel) oplossing om dit probleem aan te pakken. Wat ik nodig heb is alleen de rimpel op de gelijkspanning en deze dient versterkt te worden (zonder vertraging) tot enkele volts. Freq gebied is ca 40 - 500Hz en duty cycle varieert van ca 50% op lage freq tot bijna 100% op hogere freq.

Ik hoor graag iets.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Een schema zou handig zijn.
Nu is het maar gissen wat het kan zijn.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
qwe111

Bericht door qwe111 »

Helaas heb ik geen schema.

Ik wil niet het probleem direct oplossen omdat het betreffende onderdeel niet te vervangen is. Ik wil erom heen werken door het signaal dat nu niet bruikbaar is weer bruikbaar te maken.

De vraag is dus hoe kan ik het signaal aanpassen zoals gisteren beschreven.
Plaats reactie