Automatische waterwisselaar aquarium (zelfbouw)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
mahlesseh

Automatische waterwisselaar aquarium (zelfbouw)

Bericht door mahlesseh »

Ik ben aan het nadenken over een automatisch waterwisselsysteem bij mijn toekomstige aquarium. Het wordt er 1 die leidingwater en osmosewater mengt en naar het aquarium leidt. Ik wil 1 reservoir gaan bouwen als opslag voor het osmosewater. Deze moet aangestuurd worden door magneetventiel die op zijn beurt weer wordt aangestuurd door een electronische vlotter die het min/max niveau in de gaten houdt.

Ik weet dat het mogelijk is, maar hoe kan ik dit realiseren? Is het bovengenoemde genoeg om het te laten werken, of heb ik nog wat nodig tussen de vlotter en het magneetventiel?
xpsion

sensor

Bericht door xpsion »

beter geen vlotter of eender welk mechanich contact te gebruiken, is altijd kans op falen... beestjes dood of weet ik wat.

Je kunt zelf een capacitieve sensor maken:
haal een inox buisje en staafje en zorg voor kleine speling, je kunt de capaciteit uitrekenen adh van oppervlak circel en afstand,
moet maar een paar pF verschil hebben.
binnen en buiten buisje met spacer op afstand houden, wel zorgen dat water er tussen kan.
Dan met diff versterker schakel versterker maken.
Ik heb het zelfde gedaan voor mijn regenwater put niveau meting.
Wel aanlsluitdraden tussen versterker en sensor zo kort mogelijk houden anders te veel offset capaciteit.
Dit werkt altijd en faalt nooit.
Plaats reactie