Voor mijn project moet ik het batterij verbruik van een legos NXT robot meten. Ik zou het moeten meten in idle state, wanneer er een motor aan het draaien is op power 0, power 300,... Wanneer er een sensor aan het pollen is etc...
Nu heb ik een programmaatje geschreven dat in real-time het milivoltage van de batterij tekent door elke 10 seconden de batterij te pollen.
Dit is zonder de motor draaiend:
en dit is met:
(1000 seconden van polling)
Nu vind ik niet echt dat deze grafieken veel zeggen.
Ik zou moeten kunnen hoeveel stroom er verbruikt wordt met verschillende parameters. Dus als er 1 motor draait, 2 motors draaien,... etc... en daaruit afleiden hoe lang de batterij zou meegaan.
Nu ben ik geen electronicus en vroeg ik mij af hoe jullie dit zouden doen? Het probleem is dat de voltage nogal fluctueert dus als ik het verschil bereken tussen het voltage nu en binnen 1 uur dan weet ik eigenlijk nog niet veel over hoeveel batterij er nu "verbruikt" is.
Het liefste zou ik een grafiek hebben die een lineair gebruik van de batterij weergeeft, bij een draaiende motor zou deze natuurlijk sterker draaien dan wanneer deze idle is.
Dank bij voorbaat