11,1 & 12 Volt gelijk afzwakken naar 9Volt gelijk

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
BYM

11,1 & 12 Volt gelijk afzwakken naar 9Volt gelijk

Bericht door BYM »

Hee hallo, tsjah net nieuw hier en gelijk al vragen stellen .

Ik heb een 11,1Volt accu en een 12Volt accu, welke ik af wil zwakken naar 9Volt gelijk. Dit omdat ik er een 9V gelijk motortje mee aan wil drijven, wat ongeveer 10 Ampére zal trekken.

Ook wil ik een dergelijke situatie, maar dan voor een 5Volt gelijk motortje.
Ook deze zal maximaal 10Ampére trekken.

Ik ben niet vies van de soldeerbout, maar heb weinig verstand van zwakstroom en dergelijke electronika ...

Kan iemand een enigsinds robuuste schakeling voor mijn bovenstaande voorbeelden bedenken?

(Met robuust doel ik op het stroomgebruik, liefst heb ik een zo klein mogelijke schakeling die in een luciferdoosje zou passen vanwege het inbouwen in technisch Lego ...)

Voor de 11,1Volt en 12Volt accu's is het het mooiste als dat een en dezelfde schakeling betreft :)

Ik zat zelf te denken aan een weerstand maar weet al dat dat niet gaat werken .... :lol:
Bazínga!
BYM

Bericht door BYM »

Ik had zelf al even gekoekeld ....

Wil alleen graag weten hoeveel stroom onderstaande schakelingetjes aan kunnen cq kunnen leveren ....

Twee dingen die ik tegenkwam:

Afbeelding

En dees:

Afbeelding
Bazínga!
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

10A is best een grote stroom. Als er 3V weg moet dan moet je 30W verstoken. Dat is een aardig grote koelplaat.

Maar omdat je een motor hebt zou je ook pwm kunnen toepassen. Bijvoorbeeld dit schema: http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html Dan moet je maar 1W ofzo wegstoken.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
BYM

Bericht door BYM »

stynus schreef:10A is best een grote stroom. Als er 3V weg moet dan moet je 30W verstoken. Dat is een aardig grote koelplaat.

Maar omdat je een motor hebt zou je ook pwm kunnen toepassen. Bijvoorbeeld dit schema: http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html Dan moet je maar 1W ofzo wegstoken.

Hee hallo Stynus bedankt voor je antwoord.

Ik lees het volgende in de link in jouw bericht :

Deze schakeling kan 12 Volt motoren en lampen goed regelen.

Maar dat is nu net niet de bedoeling, ik heb een 9V gelijk motor ..
Of zie ik iets over het hoofd?
Bazínga!
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Dat werkt ook gewoon op een 9V motor.
Alleen moet je de knop niet verder draaien dan 75 %.
BYM

Bericht door BYM »

Aangezien ik een RC zender en ontvanger gebruik, en een borstel regelaar, zou het ook niet afdoende zijn om dan n de zender maar 75% maximale uitslag toe te kennen aan de regelaar, is dat niet eigenlijk hetzelfde :oops:
Bazínga!
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Ja klopt.
Plaats reactie