regelbare voeding 25A

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Nobody5432

regelbare voeding 25A

Bericht door Nobody5432 »

Hallo,

Ik zou graag een regelbare voeding maken van een 25A,en vond volgend schema (van 20A)op een site, http://www.jonkers007.demon.nl/fexvoeding.htm
Nu is de vraag moet ik veel veranderen voor 25A,en welke koelplaat moet ik gebruiken.

vriendelijke groeten
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Voor 25 Ampere zou ik dan 2 stuks 2N3055 erbij plaatsen en de koelplaat navenant vergroten, zodat die 2 extra transistoren erbij kunnen en evenveel ruimte krijgen als hun buren.
Je trafo, je brugcel en je C2 elko zullen ook wat groter moeten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Nobody5432

regelbare voeding 25A

Hallo Mat,

In verband met de regelbare voeding heb ik nog een paar vraagjes.
Welk type diodebrug zou ik daar dan volgens U best voor nemen bv bij Conrad?
En ik heb geen idee welk type van koelplaat ik moet nemen,volgens mij staat er hierover niets op de aangewezen site,eventueel een type en aantal stuks eveneens bij Conrad.
Ik heb 2 transfo's 24V 16,66A,zou ik met één toekomen als ik de 25A alleen nodig heb rond de spanning van 13 a 14V.

Reeds dank voor de info's
vriendelijke groeten,nobody5432
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De koelplaat zal ik voor je gaan berekenen, maar dan moet is gegevens van de transformator spanning gaan hebben.
De diode brug ga ik voor je opzoeken en laat het wel weten.
En wat de 24 V. trafo betreft.
Het vermogen van de trafo is ok, maar.
De spanning is te hoog voor jouw systeem, en omdat hij gemaakt is voor 16 ampere is de draad te dun voor jouw 25 ampere.
Als je deze trafo wil gaan gebruiken zul je hem over moeten wikkelen met een ander draad type.
Nobody5432

regelbare voeding 25A

Mat,

mag ik soms 2 transformatoren gebruiken, ik heb 2 stuks van dat type.
Volgens mij zit ik dan aan zo'n 32 a 33A bij 24V.
Zou ik in dat geval 2 diodebruggen moeten gebruiken of 1 zwaarder type.
en een aanpassing in het schema.

vriendelijke groeten

nobody5432
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Als het precies dezelfde transformatoren zijn kan dat. Maar 32A AC = 20A DC. Te weinig voor jouw project dus. Dan moet je ofwel andere transformatoren of herwikkelen zoals Mat al zei.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Nobody5432

regelbare voeding 25A

Mat de 2 transformatoren zijn net dezelfde,dan zou ik het willen houden bij de 20A.
Deze regelbare voeding ga ik gebruiken voor toestellen van boten te testen,dus soms 12V soms 24V.
Deze van 12V zouden naar een inschakelstroom nemen van 20 a 22A,die van 24V 10 a 12A.
Denk je dat dit haalbaar is met de 2 transformatoren?

vriendelijke groeten,

nobody5432
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je hebt na gelijkrichting 33V. Als je dan naar 12V 20A wil dan moet je 240W wegstoken. Daar heb je een groot koelprofiel voor nodig. Hoe je de grote kan berekenen kan je hier vinden: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10 (Of wachten tot Mat tijd heeft).
Met vriendelijke groet,
Stynus
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Je hebt na gelijkrichting 33V. Als je dan naar 12V 20A wil dan moet je 240W wegstoken. Daar heb je een groot koelprofiel voor nodig.

33 Volt bij de actuele belasting ( heb ik dat in de haast goed begrepen ? ) voor een V out = 12 volt is nogal ..... ( 33-12 ) * 20 = 420 Watt terwijl de schakeling dan op 12 * 20 = 240 watt ligt .. Afhankelijk van de haalbare 'minimale' rimpelspanning zou hij van een veel lagere ongestabiliseerde spanning gebruik moeten kunnen maken. Weg met die trafo ( in DIT ontwerp, bewaar die trafo voor een ander ontwerp ). Zorg voor b.v. een spanning van 16 Volt, dan werk je slechts (16-12) * 20 = 80 Watt weg, geloof het maar, dat geeft al behoorlijk wat thermische energie in de koelplaat. Ik heb hier enkele 100 en 200 Ampere analoog PS waarbij Uin/uit 2.5 Volt is .. dat is te doen. En een metertje koelplaat met 8 en 12 maal 2N3055 ZONDER koelpasta op een gepolijst oppervlak, dat werkt best goed. Zorg dat je de thermische weerstanden LAAG houdt bij een juiste elektrische huishouding, uiteraard.

Bijgeplaatst ( maar met haast, weinig tijd ) zondag 12 12 10 : nog vergeten : wil je perse deze voeding ( met deze stroomsterkten ) gebruiken dan kun je eventueel een voorziening ( schakelen ) aanbrengen die de inputspanning omschakelt dan wordt er beduidend minder weggewerkt aan warmte. Maar een DC continu stroom van 20 A vraagt een trafo die dat aankan. Of parallel geschakeld. Bij serieschakeling blijft de stroom gelijk aan die van een exemplaar.

Tot slot : Als je gaat rekenen dan kan dit zeer waarschijnlijk helpen : JavaRth1 en JavaRth2

Nog een ( goed bedoelde ) waarschuwing : let er altijd op dat de ontwerper van een schakeling dusdanig heeft 'geconfigureerd' dat bij een defecte potentiometer t.a.v. de spanninginstellingen ( b.v. de loper maakt slecht contact ) de spanning omlaag gaat, NIET omhoog naar de max waarde !!!!! Bij de niet echt bonafide ontwerpjes ( rommel dus ) zie je dat vaak optreden Weg is je kostbare testschakeling op 12 Volt als er pieken van 30 Volt ontstaan, je hebt dit vaak zelf niet meteen ( tijdig ) in de gaten .. tenzij je met een scoop monitoort, en er net niets is aangesloten ..
Laatst gewijzigd door ax25 op zo 12 dec 2010, 21:20, 9 keer totaal gewijzigd.
((-,O))
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik kan bij Conrad geen koellichamen vinden die geschikt zijn voor jouw doeleinden.
Als je niet "getrouwd" bent met dit ontwerp, is misschien een stepdown regelaar iets voor jou. Dit soort ontwerpen heeft het grote voordeel dat er weinig vermogen wordt weggegooid.
Echter er worden wel wat andere componenten gebruikt. Zeker in het afvlak gedeelte, daar zitten dan in dit geval fikse condensatoren en een erg royale spoel.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Mat Janssen schreef:Ik kan bij Conrad geen koellichamen vinden die geschikt zijn voor jouw doeleinden.
Vraagje : zou een geschakelde voeding mogelijk niet een optie kunnen zijn in zijn geval ? Want meters koellichaam zal wel niet de bedoeling zijn.
((-,O))
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat Mat dat bedoeld met die "stepdown regelaar". Maar er 1 vinden voor zo een grote stroom wordt ook nog een probleem denk ik. (Vooral de spoel)
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Klopt inderdaad wat stynus zegt.
Een stepdown regelaar is een switched mode voeding.
Dank je Stynus, want ik wilde eigenlijk hier niet op reageren.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Oops .. :oops: :?

Met dank voor het reageren van Stynus :idea:
((-,O))
Nobody5432

regelbare voeding 25A

Hallo,

Ben even een paar dagen weg geweest,en ben van deze nacht pas terug.
Bij het openen van het forum zag ik dat er veel reactie was op de schakeling.
Toch nog even een toelichting naar het gebruik van de schakeling,de opgenomen stroom van 20 a 22A bij 12V is enkel gedurende een 2 minuten daarna valt deze terug tot 4 a 5A, bij 24V is dat ongeveer de 1/2 ervan.
Indien jullie denken het zeker met dit schema niet te doen is, of een aanpassing er in, of via andere transfo die vb 2 wikkelingen heeft waar kan omgeschakeld worden voor de 12 of 24 volt graag jullie advies hierover.

vriendelijke groeten,
Plaats reactie