Defecte ACER AL1521 LCD Monitor, voeding gaat in veiligheid.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
electreuro

Defecte ACER AL1521 LCD Monitor, voeding gaat in veiligheid.

Bericht door electreuro »

Defecte ACER AL1521 LCD Monitor.
Probleem: de uitwendige voeding gaat telkens in veiligheid en de monitor start niet meer op.
Oplossing tot nog toe: achterkant van de monitor geopend en 2 defecte transistoren gevonden ( 2sc5706 ) en 1 "gebarsten" blauwe condensator 7C224J-250v die tussen de + en - van de voedingspanning staat.
Bij de plaatselijke compoboer kocht ik 2 nieuwe transistors en een nieuwe condensator. Deze laatste was niet in voorraad maar als vervanger kreeg ik de eerstvolgende waarde in de plaats. Volgens de verkoper geen probleem. Na alles te hebben gemonteerd werkt de monitor terug naar behoren behalve dat de backlight fel blijft branden bij uitschakelen. De voedingskabel uittrekken is dan de enige manier om de monitor uit te schakelen. Vragen: 1) Kan de onnauwkeurige condensator de oorzaak zijn of is er nog een ander euvel? - 2) De 3 componenten koste 12,60 € wat me nogal veel lijkt, al Googlend ben ik niet achter de prijs kunnen komen, iemand een idee?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Misschien nog meer kapot, goed kijken kan helpen.
De inkoopprijs van die transistor is 1,50 euro per stuk,
dan moet hij die op voorraad houden met de kans dat hij die nooit verkoopt.
De kondensator kost ook nog 1 euro inkoop.
Hij moet zijn zaak ook verlichten, verwarmen, enz enz.
Ik zeg er verder nik van.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Flupke

Bericht door Flupke »

prijs: tja de staat gaat met meer als de helft lopen. Online kopen is beste optie maar gezien de lage hoeveelheid ook niet aan te raden in u geval. mss ebay

Is nog een transistor of mosfetje in dood. Multimeter nemen en is meten. Meestal staat er dit er maar 1 keer in dus zo vind je dat onderdeel nog snel. Zit bij benQ schermen aan een zekering van 3.15A
Dan is Ohm meter over zetten en meet je 0 Ohm dan los solderen en hermeten.

Ook is afgevraagd waarom die 2sc5706 stuk zijn gegaan.
Oplossing: feedback transfo's of hoe het noemt weer vast solderen.

Rest condensatoren is ook aan te raden om te vervangen.

Succes
Plaats reactie