ventilators op temp controller...

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
no_mans_land

ventilators op temp controller...

Bericht door no_mans_land »

hallo,
effe voorstellen, ik ben Dave, 28jaar oud afgestudeerd als metaalbewerker en werkend voor PIDPA (drinkwatermaatschappij van de provicie antwerpen) en ik ben momenteel bezig mijn aqua (tropisch zeewater) aant automatiseren en met elektronica aant uitbreiden...

dus ik hoop dat jullie mij hier op het forum mij er een beetje mee kunnen helpen...

ik ben al zeg ik het zelf :lol: , vrij handig... ik durf aan haast alles beginne, zolang ik maar weet dat ik op een goede begeleiding kan terug vallen
maar goed, alle gekheid op een stokje...

kga eerste effe zegge wat ik staan heb, en wat ik graag veranderd zou zien...

ik heb dus een belpa GR2406.00 transfo
PRIM 15-0-15 230-400V 1PH 50/60Hz
sec. 24V/DC 6A

voor mij chinees, wat ik er uit haal is dat het 230 omzet naar 24v Gelijkspanning en dat hij 6 Ampere leverd...?

daar heb ik een ledblokje op hangen voor mijn nachtverlichting.

alsook 4 fans BSS24 80x80 (24vdc, 0.073A 3200rpm)

deze zijn aangesloten op een kastje met 2 potentiometers zodat ik ze kan regelen in snelhied...
alsook met 2, 3standen tiumelschakelaars...
verdere info kwa schakelaars en potentiometers kan ik niet geven, omdat ik over deze info niet beschik... of vind ik op de schakelaars en potentiometers een nr of zo terug...? zoja, dan kan ik ze morgen bekijken op de aqua zelf en ze hier bij zette...

de fans staan nu continu te draaien, deze dienen ter koeling van de lampen en koeling van de sump(overloopbak die onder het aqua staat)
ik zou deze graag regelen zodat ze opspringen vanaf dat de temp een bepaalde waarde overschreidt en afspringt als de temp weer daald...

nu dacht ik aan een vellman kit, NR K6002...?
is wel een level5 zie ik :?

en alsook zou ik het elektrokastjes van de schakelaars en poteniometer willen uitbreiden naar het dubbele, dus 4, 3 standenschakelaars en 4 potentiometers zo dat ik met da fans nog wat kan uitbreiden...

en wil ik daarbij een schakelaar plaatsten zo dat ik de ledblok ook kan schakelen...

dus mijn vraag, wat heb ik allemaal nodig...? en hoe sluit ik het aan...

dat is al veel voor het moment... maar het ene hangt vast aant andere...

als dit in op een verkeerde plaats staat, mijn excusses dan!!

mvg Dave en veel dank bij voorbaad!!!
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,,

De velleman kit heeft een temperatuur afhankelijk relais , daar kun je jouw bestaande regel kastje op aan sluiten.

Wil je zelf gaan uitbreiden bv. 4 of 6 onafhankelijk regelbare ventilatoren kun je bv. een pwm toeren regeling toepassen .

Met een pwm toeren regeling kun je prima je ventilators van 0% tot 100% regelen.
Per ventilator een toeren regeling.

Je kunt eens op deze pagina kijken daar staat een makkelijk te bouwen pwm motor regeling beschreven http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html

Met een kleine aanpassing van het schema (potmeter , ntc weerstand ) veranderd de snelheid van de ventilator temperatuur afhankelijk ,meer rpm bij hogere temperatuur .

Een pwm motorregeling of thermostaat zijn ook als bouw pakketje te koop bij diverse online shops.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
no_mans_land

hey, bedankt voor je reactie...
dus dan kan ik de potentiometers vervangen door de motorregeling?

ik heb zelf ook een beetje aant tekenen geweest... schematje gevonde en daar een vermeningvuldiging van gemaakt... :oops:

ik heb wel een fotoke van de tekening moete maken, (geen scanner voorhanden.. :s )
ik hoop dat het een beetje duidelijk en zeer hopelijk correct is...

Afbeelding

mvg Dave
no_mans_land

niemand die mij kan vertellen dat de schakening correct is...?

mvg Dave
bert@ne

Bericht door bert@ne »

De schakelaar S1 kan een gewone enkelpolige schakelaar zijn , dan hoef je geen 5 voedingslijnen te tekenen .

Ik zie in je schema dat de motor aan massa (0Volt) aangesloten is ,in de door mij voorgestelde motorregeling ,is de motor aangesloten op de + (24Volt) dit is een belangrijk verschil. .

Het schema is totaal ongeschikt om een fan te regelen , er zou dan een dikke draadgewonden potmeter gebruikt worden , een gewone potmeter kan de fan(s) stroom niet verdragen en gaat kapot.

Daarom ook een PWM motorregelaar en geen potmeter (ook bij laag toerental is een pwm stabiel en goed regelbaar) .

De schakelaar met diode om 1 of 2 fans te schakelen kun je als uitbreiding gebruiken bij de pwm motorregeling schakeling.
De schakelaar word dan aangesloten op de + (24 Volt).

Wil je iedere fan apart regelen of in groepen van 2 fans ?.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
no_mans_land

hier zijn foto's van het schakelgedeelte... dus eigenlijk zou ik zo graag iets wille, maar dan voor meerdere fans en mss afzonderlijk schakelbaar...

mvg Dave

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie