Roerstandaanwijzer

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
VOS

Roerstandaanwijzer

Bericht door VOS »

Hallo mijn naam is Gerjon Vos en ik heb me aangemeld hier op het forum omdat ik niet verder kom met het volgende:

Al enige tijd ben ik op zoek naar informatie om zelf een roerstandaanwijzer te bouwen voor mijn bootje. Ik ben zelf werkzaam in de metaal en heb wel een elektronica achtergrond, maar te weinig kennis van zaken om dit zelf uit te zoeken. Wat ik wil bouwen is als volgt :

Op de as waaraan het roer van de boot vast zit wil ik een potmeter bevestigen welke door het draaien van het roer een rij led's aanstuurt om zo de stand van het roer te weten. Draait het roer naar rechts dan zou telkens een led richting rechts moeten gaan branden/verspringen. Naar links hetzelfde. Het lijkt mij dat 9 leds een nauwkeurige weergave van de roerstand aan moeten kunnen geven. De 9 leds zouden in een halfronde cirkel geplaatst moeten worden, 1 op 0 graden links, 1 op 90 graden midden en 1 op 180 graden rechts met daartussen verdeeld de andere leds. Ook zou ik er 1 led bij willen hebben in het centerpunt welke de roeras aangeeft en altijd brand wanneer het contact aan staat.
Installatie is 12 volt.

Volgens mij is dit niet zo'n heel moeilijke schakeling, maar ik zelf zou niet weten hoe ik dit moet maken. Ik hoop dat er mensen hier op het forum zijn die mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Hoeveel leds zou je willen hebben ter indicatie?
Je zou b.v. een LM3914 IC voor kunnen gebruiken.
Deze heeft de mogelijkheid om 10 leds ante sturen.
Als je meeredere LM3914's gebruikt kun je dit uitbreiden.

Bertus
Bijlagen
LM3914.pdf
(302.25 KiB) 700 keer gedownload
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
VOS

Bericht door VOS »

9 leds lijken me een voldoende duidelijke indicatie te geven. Alle 9 geplaatst op een halve cirkel waarvan er tijdens het veranderen van roer, telkens 1 oplicht met in het middelpunt 1 led welke altijd brand als indicator dat het systeem aan staat.
Plaats reactie