maximum piekvoltage powerleds

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
distel

maximum piekvoltage powerleds

Bericht door distel »

Het wachten op een passend off the shelve led-alternatief voor een 50 W halogeenlampje in een leeslamp was ik zat, daarom heb ik besloten zelf een lamp samen te stellen. Omdat de halogeentrafo recent vervangen is (en, wonder boven wonder, dit nog een klassieke trafo betreft) wil ik deze AC/AC 230/12V trafo handhaven. Om niet teveel vermogen weg te hoeven stoken in weerstandjes, heb ik gekozen voor twee 5W powerleds die op 12V kunnen draaien met de volgende gegevens:
Emitting Color: Warm White
Approximate Luminous Flux (F): 110-180 lm
Forward Voltage (VF): 12.0-14.0 V
Forward Current (IF): 400 mA
Omdat AC voeding op een led de hoeveelheid licht praktisch zou halveren heb ik een gelijkrichtertje ervoor gepland bestaande uit 4 diodes, die van de AC 12 Vrms een DC 16,9 V (minus verlies over de diodes) maken. Waarbij opgemerkt dat het netto vermogen uiteraard niet toe kan nemen, die 16,9V wordt dus gecompenseerd door variabele stroomsterkte. Het gedissipeerde vermogen blijft dus veilig onder de 5W.
Nu zijn powerleds iets te prijzig om het zomaar uit te proberen en dus hoor ik graag van een ervaringsexpert dat mijn theorie dat de maximum diodespanning in dit geval hoger mag zijn dan de 12-14VF zoals gegeven, klopt. Klopt dit, of moet ik alsnog een paar Watt in weerstandjes wegstoken om een piekspanning van max 14 V te krijgen?
Valt er veel te winnen door de stroom te stabiliseren m.b.v. een condensatortje (en met welke capaciteit) na de gelijkrichter, 100Hz lichtflikkers leken me best overkomelijk, maar het is ook niet de bedoeling dat de leds een groot deel van de tijd uit blijven...
Dank voor het meedenken.
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

De ledspanning doet niet terzake, het gaat om de stroom.
Een elko erbij plaatsen zodat je 16 V krijgt en dan een weerstand in serie zodat de ledstroom 400 mA wordt.
distel

Bericht door distel »

Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik het goed begrijp, zou een condensator de gelijkstroom optrekken tot een (bij benadering) constante stroom waarvan de grootte uit de (led)weerstand en spanning na de gelijkrichter (zeg 16V) volgt.
De condensator moet dan wel bij opstarten opgeladen worden waartegen de diodes mogelijk beschermd moeten worden en bovendien zit ik dan met een continue te hoge stroomsterkte die ik weer moet wegstoken met forse weerstanden, ruwweg 2W die ik liever niet in mijn armatuur stop.
Daarom vraag ik me af, als ik de elco weglaat, heb ik dan niet mijn powerleds (er komen 2 parallel) automatisch gedimd (als ware het via PWM) tot een veilig vermogen, of blijft er erg weinig licht over met zo'n gepulste stroom? En maakt het uit dat de stroom elke piek de (2*) 400mA overschrijdt als het gemiddelde vermogen binnen de specs valt?
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

De goede fabrikanten geven op wat een led gepulst mag hebben.

Onder de 12 V trekt deze led vrijwel geen stroom dus het worden behoorlijke piekstromen tijdens de top van de sinus.

Met een elko erbij is het vermogen in de weerstand onfeveer 17-12V x 400mA = 2 Watt.
Ook al neem je i.p.v. de weerstand een schakelende leddriver zal je niet veel lager uitkomen.
distel

Bericht door distel »

Ok, ik ben overtuigd, er zal een condensator in komen. Op http://www.on5wis.org/cursus/radio/filtra.htm vond ik een formule om de grootte mee af te schatten, C=I*t/V waarin C de capaciteit, I de stroomsterkte, t de trillingstijd en V staat voor de toelaatbare spanningsvariatie. Als ik daar wat mee speel kom ik op een condensator van 4-4.5mF. Gesimuleerd met http://www.falstad.com/circuit/ lijkt het erop dat de retour overbelast wordt, is dit vanwege snelle op/ontlading? Hoe kan ik er eenvoudig voor zorgen dat de condensator het circuit niet sloopt? In de bijlage een schets van het circuit zoals ik dat heb gesimuleerd.
Dan nog dit; op mijn diodes staan twee codes: SR160 en CDIL 1143. SR160 kan ik online vinden bij Won-Top electronics, maar CDIL suggereert weer dat CDIL 't spul produceert. Daar kon ik echter geen enkele diode vinden die een vergelijkbare code had, heeft iemand een idee welke diodes het kunnen zijn?
Bijlagen
ledschema.jpg
ledschema.jpg (6.16 KiB) 6073 keer bekeken
Plaats reactie