Hallo,
Ik zou graag een timer maken op een buisventilator.
De buisventilator zou ik in het toilet willen installeren in de buis van het ventilatiesysteem.
Aangezien we dat nooit aanzetten zou het handig zijn dat de ventilator toch wat geur wegzuigt.
De ventilator heb ik al in de winkel zien liggen,alleen de vertraging niet.
kan ik met wat electronicacomponenten zo iets maken?
Graag zou ik als ik het licht aan doe dat de ventilator draait en als ik het dan uit doe dat het nog een bepaalde tijd na draait.
Ik weet wel dat ik vaste spanning moet zorgen en een geschakelde draad.
Ik ben bezig met een electronica cursus dus ben ik nog niet echt op de hoogte.
Dus als iemand mij een schema wil maken met een lijst welke componenten ik moet gaan halen,zou ik dat wel fijn vinden.
Bedankt alvast
Groeten Richard
Buisventilator met timer maken
-
smd_lover
- Moderator

Zo'n ventilator kan je waarschijnlijk ook kopen met een ingebouwde timer.
Ik heb zo'n ding. Heb ooit de printplaat wel vluchtig bekeken, het is een 4060 die een kleine triac aanstuurt, direct uit het lichtnet gevoed via een condensatorvoeding.
Zo'n schema is misschien wel op het net te vinden, maar alles zit dus verbonden met het lichnet en is aanraakgevaarlijk..
Ik heb zo'n ding. Heb ooit de printplaat wel vluchtig bekeken, het is een 4060 die een kleine triac aanstuurt, direct uit het lichtnet gevoed via een condensatorvoeding.
Zo'n schema is misschien wel op het net te vinden, maar alles zit dus verbonden met het lichnet en is aanraakgevaarlijk..
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
-
Retiredat55
Er heeft ooit in 1985 een schema in Elektuur gestaan, ik heb hem toen gebouwd en hij werkte fantastisch. Ik heb de scan van het artikel hier.
Ik weet alleen niet of ik dit mag uploaden ivm copyright.
Edit: Ik zie in de datasheet op pag 16 praktisch dezelfde schakeling staan,
dus daar kan je hem ook zien.
Ik weet alleen niet of ik dit mag uploaden ivm copyright.
Edit: Ik zie in de datasheet op pag 16 praktisch dezelfde schakeling staan,
dus daar kan je hem ook zien.
- Bijlagen
-
- SAB0529.pdf
- Datasheet
- (520.76 KiB) 456 keer gedownload