Piezo buzzer: wie kan de polariteit herkenen?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Charles2

Piezo buzzer: wie kan de polariteit herkenen?

Bericht door Charles2 »

Van een dieptemeter werkt het akoestische alarm niet meer. Ik heb een nieuwe piezo buzzer die ik nu wil plaatsen.

Het probleem wat ik heb is dat zowel op de printplaat als op het buzzertje zelf niet is aangegeven hoe de plus en min moet worden aangesloten.

Bijgaand een foto van de opengehaalde buzzer:

http://imageshack.com/a/img913/1520/Qoqj4e.jpg

Moet de min aangesloten worden op het messing plaatje of juist op het witte??[/img]
daandc

Bericht door daandc »

Het messingvlak hou ik als koude kant .( dus als min)

En het middenvlak als de hete kant .( als + )
Charles2

Bericht door Charles2 »

Bedankt voor je reactie. Ik snap niet helemaal hoe je dat ziet met de "koude" en "warme" kant.

Ik heb nog eens op internet gekeken. Wat ik er van begrijp is dat wanneer je een dc spanning op het piezo element zet het metalen plaatje bol of hol gaat staan. Wanneer je de polariteit omdraait dan gaat hij ipv hol bol staan (of visa versa). Zonder verdere elektronica gebeurt er niet meer dan hierboven beschreven. Als er een geluid uit moet komen dan moet er b.v. een blokspanningen op gezet worden om het metalen plaatje te laten ossileren.

De piezo pieper van de foto bevat geen eletronica zelf maar moet dan op de printplaat zitten. Als je er een dc spanning opzet dan hoor ik een klein klikje (plaatje gaat hol staan). Ik denk dus dat de pieper niet kapot is maar het gezocht moet gaan worden in de dieptemeter zelf.

Om het verhaal compleet te maken:

Er is nog een ander soort pieper/buzzer/zoemer; elekromagnetisch (een spoeltje laat een plaatje trillen)

De piezo pieper wordt ook geleverd met elektronica in dezelfde behuizing. Deze kan wel op een dc spanning gezet worden (de onboard elektronica zorgt zelf voor een blokspanning).

correct me if i'm wrong..

Hierbij heb ik mezelf antwoord gegeven. :lol:
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Klopt allemaal.
Jouw piezo heeft geen plus of min, er gaat wisselspanning naartoe.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
daandc

Bericht door daandc »

Klopt wat je zegt de piezoplaatjes hebben inderdaad geen polariteit .

En werken met wisselstroom ja .

De gewone buzzers hebben wel een polariteit.

Maar ikzelf houdt wel aan dan als ik een schakeling heb dat ik de koude zijde dus messing plaat aan de ground zijde soldeer .

Deze is bij batterij gevoede schakelingetjes meestal wel aanwezig .

Maar dat moet je voor de rest zelf weten .
Plaats reactie