Ik ben bezig aan een tracer. Dit is iets dat ik gebruik voor mijn hobby airsoft. Wanneer er een balletje passeert in een buis, dan moet een stroboscoop aanspringen zodat het balletje kan oplichten.
Ik heb er zo enkele tuis liggen, maar wou er nu 1tje op maat maken met mijn 3d printer. Ik heb de elektronica eruit gehaald en wat aanpassingen gedaan.
Het eerste wat ik heb gedaan is het gedeelte voor 4x AAA batterijen eruit te halen en ervoor te zorgen dat je met een lipo batterij het toestel kan doen werken. Dat is perfect gelukt.
Nu voor de stroboscoop zelf mag deze pas aangaan wanneer er een balletje passeert door een buisje. Het standaar buisje heeft een diameter van 9mm. Ik moest voor dit project een ander buisje hebben er er zit nu 1 in van 23mm.
Aan het standaard buisje van 9mm zaten 2 oogjes. Lijken precies leds, geen idee of het leds zijn of het toch infraroodogen zijn.
Ik heb deze ogen van de printplaat gehaald en vervolgens op positie gebracht in de nieuwe behuizing. Deze lijken mij redelijk goed uitgelijnd.
Nu is het probleem, het werkt niet zoals het moet. Wanneer ik hem aanzet gaat de stroboscoop flikkeren wanneer hij zelf wilt en niet wanneer er iets passeert in het buisje. Er zit ook geen logica in. Hij flikkert soms snel achter elkaar, soms heb je amper flikkeringen.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ergens een slecht contact of dergelijke ?
Heb een filmpje en een foto om te laten zien wat het net is.
https://www.youtube.com/watch?v=zR9YwsUPsO8
Hier zie je wat ik heb. Je ziet dat de stroboscoop werkt wanneer hij wilt en dat er geen effect is wanneer ik de oogjes passeer.
Zo ziet de schakeling eruit.
klik op de foto hierboven om de schakeling te kunnen zien.