Een schakeling eenvoudigweg maken aan de hand van een gevonden schema ligt me eigenlijk niet helemaal. Nu wou ik een motorsturing (ventilator) maken met diac en triac.
Kan ik ergens op een site vinden hoe de keuze te maken van diac en triac en hoe de waarde van de andere elementen ( weerstanden - capaciteiten ) moeten worden berekend ?
Alvast bedankt bij voorbaat.
diac en triac
-
Mat Janssen
- Moderator

diac en triac
Beste Janssen,
De web heb ik via Google reeds meermaals langdurig afgeschuimd, gebruikmakend van Nederlands, Frans, Engels, Duits en verschillende zoektermen. Ietwat wijzer ben ik er wel door geworden, de waarden die men toepast voor de R's en C's zijn soms wel aardig wat verschillend en hoe men aan die waarden geraakt of hoe men uiteindelijk zijn keuze vaststelt van het type diac en triac blijft tot op heden een zwart gat.
groetjes
De web heb ik via Google reeds meermaals langdurig afgeschuimd, gebruikmakend van Nederlands, Frans, Engels, Duits en verschillende zoektermen. Ietwat wijzer ben ik er wel door geworden, de waarden die men toepast voor de R's en C's zijn soms wel aardig wat verschillend en hoe men aan die waarden geraakt of hoe men uiteindelijk zijn keuze vaststelt van het type diac en triac blijft tot op heden een zwart gat.
groetjes
triac diac
Gewoonweg een schema van een site kopiëren ligt me helemaal niet. Ik wil weten hoe de steel aan de borstel zit en in dit geval weten waarom die bepaalde R of C die bepaalde waarde heeft in functie van wat zijn bedoeling is. In dat geval is het immers eenvoudiger om een bepaald defect op te sporen of om zijn schakeling te wijzigen indien er iets scheef loopt of niet helemaal naar wens. Een bestaande schakeling aanpassen is dan ook mogelijk omdat men dan weet waar wijzigingen zijn aan te brengen. eigenlijk doet.
Larke.
Larke.
-
Mat Janssen
- Moderator

De Diac triggert de triac.
Bij een bepaalde spanning "slaat" de diac door. Nu is het zo dat een weerstand een condensator oplaad, wanneer de spanning over de condensator hoog genoeg is dat de diac doorslaat om de triac te triggeren wordt ook deze condensator ontladen.
Het tijdstip van ontladen is dus de "plaats" in de halve sinus, dus het aansnijpunt van die halve sinus.
Teken maar eens uit. Een korte rc tijd zal dus de triac eerder triggeren dan een langere rc tijd. Je moet er wel voor zorgen dat elke halve periode de triac getriggert moet worden anders wordt het een geknipper.
Met dit verhaaltje moet je eigenlijk een heel eind kunnen komen (denk ik).
Bij een bepaalde spanning "slaat" de diac door. Nu is het zo dat een weerstand een condensator oplaad, wanneer de spanning over de condensator hoog genoeg is dat de diac doorslaat om de triac te triggeren wordt ook deze condensator ontladen.
Het tijdstip van ontladen is dus de "plaats" in de halve sinus, dus het aansnijpunt van die halve sinus.
Teken maar eens uit. Een korte rc tijd zal dus de triac eerder triggeren dan een langere rc tijd. Je moet er wel voor zorgen dat elke halve periode de triac getriggert moet worden anders wordt het een geknipper.
Met dit verhaaltje moet je eigenlijk een heel eind kunnen komen (denk ik).
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Hallo,
Kijk eens op de paginas 16 en 17 van de aangehechte PDF.
Bertus
Kijk eens op de paginas 16 en 17 van de aangehechte PDF.
Bertus
- Bijlagen
-
- PowerThyristorApplicationNotes.pdf
- (949.71 KiB) 2488 keer gedownload
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
diac en triac
Hoe diac en triac werken is me wel bekend alsmede de basisberekeningen in de elektronica ( stromen , weerstanden , vermogens, tijdconstanten en andere..... elektronica is mijn werkgebied maar toen ik definitief de school verliet bestonden deze halfgeleiders eenvoudigweg nog niet ).
Het me aangeduide uitgebreide PDF bestand betreffende SCR's blijkt me zeer interessant want het schijnt op het eerste zicht het onderwerp diep aan te snijden. Met alle erin vermelde info en een en andere details die ik op sites ontdekte trek ik wel mijn plan, wie niet waagt niet wint natuurlijk.
Een Vlaams-Brabantse dank u wel aan iedereen die me hielp.
Larke.
Het me aangeduide uitgebreide PDF bestand betreffende SCR's blijkt me zeer interessant want het schijnt op het eerste zicht het onderwerp diep aan te snijden. Met alle erin vermelde info en een en andere details die ik op sites ontdekte trek ik wel mijn plan, wie niet waagt niet wint natuurlijk.
Een Vlaams-Brabantse dank u wel aan iedereen die me hielp.
Larke.