Led voor opladen elco

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
foss

Led voor opladen elco

Bericht door foss »

Hoi ik heb dit :
Afbeelding
Nou wil ik er een led tussen zetten om aan te geven wanneer de elco volledig is opgeladen.
Hoe kan ik dat het beste doen ?
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

De elco is altijd opgeladen want hij zit verbonden met de batterij.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
larke

led opladen elco

Bericht door larke »

Ik zou het doen met een schmitt trigger ( bvb. CD4093 of CD40106 ), ze werken bij 9 volt DC perfect, hun uitgangen kunnen zonder moeite een led aansturen (serieweerstad niet vergeten ) en het gewenste triggerniveau bereik je door toepassen van een spanningsdeler. Deze berekenen ervan doe je met behulp van de formules gegeven door de constructeur van de CD, je vind je met zekerheid wel op het internet. Eventueel een trimpot in de spanningsdeler voor de fijnregeling.
Larke.
foss

Bericht door foss »

@smd lover dat klopt wat u zegt maar ik bedoel als hij via de schakelaar wordt ontladen.
@Larke heel erg bedankt voor uw suggestie.
larke

Bericht door larke »

@foss
Is het nu kwestie van te weten wanneer de elco is opgeladen na een voorafgaandelijke oplading of afgeladen ? In je oorspronkelijk bericht staat er 'opladen'.
In dit verband is je schema wel wat verwarrend, er is geen schakelaar tussen de voeding 9 volt en de elco, schakelaar langs waar de oplading zou gebeuren.
Als we spreken van ontlading dan zou dat via de aansluitingen CN1 en CN2 gaan vermoed ik. Wat is er eigenlijk aangesloten aan die twee punten ?
Bij een ontlading en ook een oplading, bij welke spanning over de elco beschouw je hem als volledig opgeladen of afgeladen ?
Larke.
Plaats reactie