Theremin, hulp nodig

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Ic3gl0vE

Theremin, hulp nodig

Bericht door Ic3gl0vE »

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk van school ben ik bezig met een Theremin. Dit is een muziekinstrument dat bestuurd wordt d.m.v. je hand te bewegen in de buurt van een antenne, die er op zijn beurt weer voor zorgt dat de uitgezonden frequentie van het apparaat verandert.
Het gebruikte schema staat hier:

Afbeelding

Nu heb ik zelf geen ervaring met het bouwen van schakelingen, vandaar dat ik hier ben :)

de technisch onderwijs assistent op school wil me helpen met bouwen, maar ik moet eerst weten welk onderdeel wat doet, zegt hij.

Om te beginnen heb ik nu 2 vragen:

1.) Wat is RC-tijd nou precies? Ik weet dat het de uitgezonden frequentie bepaalt, maar hoe werkt het? weerstandwaarde*condensatorwaarde? En welke eenheid krijg ik dan?

2.) de 4077 chip krijgt de 2 signalen uit de 4093's binnen... een vaste en een variabele frequentie. Hoe beredeneer ik wat er uit de 4077 komt? Het gemiddelde van de 2 frequenties? Of is het met [delta]freq. ?

Ik hoop dat iemand hier me kan helpen
Alvast vriendelijk bedankt,
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

R C tijd dat is de tijd die ontstaat door de weerstandswaarde te vermenigvuldigen met de waarde van de condensator.
In jouw geval zie ik bij de bovenste oscillator een R van 15000 ohm en een condensator van 100 pf (10^-12). Dus de RC tijd is 15000*10^-10 =15*10^-7 sec en 1/t is de frequentie.
Bij zoeen schakeling komen eigenlijk 4 frequenties uit de schakeling.
Nl F1 , F2, F1+F2 en F1-F2.
Deze laatste hoor je. De andere frequenties zijn te hoog voor ons gehoor. En het laag doorlaat filter achter de en poort laat ook alleen maar lage frequenties door.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Ic3gl0vE

Bericht door Ic3gl0vE »

Ok!
Dank je wel.
Wat ik alleen nog niet helemaal snap:

er komen dus 4 frequenties uit zeg je, F1 (dat snap ik), F2(snap ik ook), F1+F2 en F1-F2 (daar zit het probleem). Hoezo komen die er allebei uit? Misschien een wat warrige vraag... maar ik kan me niet heel goed voorstellen dat de 2 basisfrequenties er tegelijk bij elkaar opgeteld en van elkaar afgetrokken uitkomen
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wiskunde is dit.
F1 = sin a
F2 = sin b
En sin a + sin b = 2sin ½(a+b) cos ½(a-b)
Daar kan ik nou eenmaal niks aan doen.
Jammer maar helaas
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Ekosys
Contacteer:

Bericht door Ekosys »

Aanvulling bij Mat's bericht,

doordat de hoekfrequentie A en B van de frequenties verschillen, cos A en Cos B, hierdoor mag en kun je deze frequenties niet optellen bij elkaar. Dit systeem wat je hier beschreven hebt komt ook voor bij Dubbel zijband Modulatie voor het overzenden van informatie signalen, zoals bij FM.. Misschien een handig google search item.
Gegroet
Plaats reactie