elektronisch gestuurde 230v dimmer

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Erik

elektronisch gestuurde 230v dimmer

Bericht door Erik »

Hallo,

Ik heb een klusje gekregen van mn collega, die is bezig met vogels.
Hij wil graag dat ik een schakeling bouw waarmee ik één 60w lamp (230v) aanschakel.

De tijd waneer hij aangeschakeld moet worden, en waneer hij uit gaat moet wel instelbaar zijn. (om het simpel te houden dacht ik als basis zoon tijdklok te gebruiken.

Als de tijdklok inschakeld word, moet het een halfuur duren voordat de lamp aan gaat. (hetzelfde bij uitgaan). Ik dacht aan een thyristor of mischien een fet sturing.

ik kan voor de tijd delay een deel van deze timer mischien gebruiken:
Afbeelding

mijn vraag: wat voor type fet of thyrister, of heel iets anders kan ik gebruiken om een gloeilamp van 60w van 0v tot 230v te regelen?
(hou het op 1 ampere, kan hij er altijd meer op aansluiten)

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je iets moet maken voor vogels dan moet de lamp langzaam aan gaan dan een tijdje aanblijven en dan weer langzaam uit anders schrikken de vogels.
Deze schakeling is daar niet goed voor.
Deze wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Erik

Bericht door Erik »

poe, flinke schakeling, is dit echt niet simpeler op te lossen?

die schakeling hierboven in mijn post, wil ik niet gebruiken, maar ik was van plan om een spanning die oploopt te gebruiken om iets aan te sturen.

ik heb geen idee hoe een fet of thyristor werkt, maar als je zegt dat het niet kan, laat ik het bij jou schema

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Een fet of een thyristor heeft ook een "basis" gate genoemt bij deze.
En als er een gate stroom loopt dan gaat de thyristor in geleiding. of als er een gate spanning opstaat dan gaat de fet in geleiding.
Net als bij een gewone transistor
Erik

Bericht door Erik »

Ik ben nog bezig geweest de laatste tijd om zelf een schakelingetje te bedenken die iets meer mechanisch werkt.

afgelopen 2 weken zijn we bezig op school met OA, en vond het erg leuk.
daarom heb ik paar dagen geleden een vaste +15, 0 en -15v (1A) voeding gebouwd, en ben nu bezig met OA schakelingetjes.

In het boek regeltechniek stond een erg mooi schema, dat heb ik gistere gebouwd, en werkte ook nog de 1ste keer :P

http://s89791319.onlinehome.us/mmovies/Servobest_OA.JPG

ik heb een oude robbe servo gebruikt, want daar zit een motor in met een potmeter gekoppeld.
die weestandswaarde opgemeten, dat was 5k, en voor P1 ook 5k gebruikt.

De schakeling werkte goed, alleen wou ik nu graag ipv P1 een RC maken.
ik heb al wat geprobeert met een C van 1000u en een weerstand van 180k (3min). het werkte maar deels.

ik zoek dus een schakeling om punt W aan + te leggen of aan - te leggen, maar wel met een tijdvertraging. graag iets met een schakelaar of relais om de servo om te keren.

ik hoop dat ik duidelijk ben geweest!
alvast bedankt voor de moeite!
Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Eric , ik zal je even een hint geven hoe je dat doet.
Je neemt een schakelaartje die van de + voeding naar de - voedingsspanning schakeld. Het middenkontakt van die schakelaar gaat naar een weerstandje, dat weerstandje gaat naar de - ingang van een opamp. de + van de opamp gaat neer de 0 volt van de + en de - voeding.
De uitgang van de opamp gaat naat een dikke condensator en de andere poot van de condensator gaat weer naar de - ingang van de opamp.
Nu heb je een echte integrator gebouwd. die driehoekvormig van + naar _ voeding loopt.
Dat signaal gebruik je nu als stuur signaal voor je servoregeling.
Erik

Bericht door Erik »

Hoi Mat,

alvast bedankt voor je reactie!

waarschijnlijk heb ik je niet helemaal begrepen, want het werkt niet helemaal.

Ik heb eerst een schakelaar aangesloten zoals je verteld.
dit werkt goed, met de schakelaar kan ik de servo helemaal naar links of helemaal naar rechts zetten.

Toen heb ik de weerstand vanaf de uitgang naar de - ingang, vervangen door een condensator. (geen elco want het signaal was positief en negatief). de grootste condensator die ik heb kunnen vinden was maar 1uF.

Met die verandering bleef de motor helemaal naar rechts of naar links rond-draaien.

je zegt ook dat de + ingang naar de 0volt moet.
mijn lijkt dat dit niet klopt, want dan zou de potmeter P2 geen invloed hebben op de + ingang. (weg van de minste weerstand).

ik heb het beide geprobeerd, met en zonder weerstand.
maar de motor blijft helemaal naar links of helemaal naar rechts rond-draaien.

Erik
Peter Oors

Bericht door Peter Oors »

Erik,

Van de voliere-verlichting heb ik enkele printen voor iemand gemaakt.
Deze werken perfekt.
Mail me maar als je interesse hebt.
Plaats reactie