Hallo,
Dit is mn eerste berichtje hier en k weet niet of die helemaal goed staat maargoed..
Ik heb een vraagje. Ik woon bij een viskwekerij. we hebben vroeger hier ook weleens vissen gekeekt helemaal vanaf het begin af. de vissen leggen eitjes. die zijn oranje, maar als ze doodgaan worden de eitjes wit. nu zochten we dat helemaal met de hand uit maar daar ben je uren mee bezig. nu dacht ik dit moet ook elektronisch kunnen. Ik had zelf gedacht van iets van een lichtsluis ofzo. het moet in iedergeval zo gaan van: oranje geen actie. wit actie. dan moet er nog een timer achter ofzo als het eitje over een transportbandje beweegt hij na een paar centimeter na de lichtsluis oid er af wordt geblazen oid. hier zou ik dus een compressor met een schakelbaar ventiel op aan kunnen sluiten. Het gaat er dus om dat de schakeling "kijkt' of het wit of oranje is en bij oranje niets doet en bij wit de stroom wel doorlaat.
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat de bedoeling is.
bij voorbaat dank,
Nico
schakelen dmv verschillende kleuren
-
Mat Janssen
- Moderator

Heel duidelijk.
Maar het probleem is toch de kleur hoor. Opnemers die kleur kunnen herkennen zijn best prijzig. Maar als jij een proefje doet met een fotocel en als je dan licht en donker kunt detecteren voor witte en oranje eitjes dan zijn we eruit. Anders zullen we toch die duurdere opnemer moeten gebruiken.
Maar het probleem is toch de kleur hoor. Opnemers die kleur kunnen herkennen zijn best prijzig. Maar als jij een proefje doet met een fotocel en als je dan licht en donker kunt detecteren voor witte en oranje eitjes dan zijn we eruit. Anders zullen we toch die duurdere opnemer moeten gebruiken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

ja maar dan moet k wel eerst een fotocel hebben
. in de conradgids van dit jaar had k er eentje zien staan die mij wel goed leek(pag 839 rechtsonderaan). maar die kost dan ook weer gelijk zo'n 80,90 euro als die dan niet doet waarvoor ik hem nodig heb is dat een beetje zonde. of kan ik iets goedkopers gebruiken om het mee te testen?
(Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van maar dat had je waarschijnlijk al door)
Nico
(Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van maar dat had je waarschijnlijk al door)
Nico
-
Mat Janssen
- Moderator

Ben ik helemaal met je eens, het is dan inderdaad zonde.
Maar je zult toch iets moeten testen en of proberen anders wordt het niks.
Kijk eens of je nergens iets kunt lenen. Zijn er geen bedrijven in de buurt waar je woont die machines bouwen die bestuurt worden?
Misschien kun je een deal maken om er een te lenen en als het dan werkt dat je hem kunt kopen.
Maar je zult toch iets moeten testen en of proberen anders wordt het niks.
Kijk eens of je nergens iets kunt lenen. Zijn er geen bedrijven in de buurt waar je woont die machines bouwen die bestuurt worden?
Misschien kun je een deal maken om er een te lenen en als het dan werkt dat je hem kunt kopen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Peter Oors
Als je er met 2 soorten licht werkt, een zonder en een met oranje filter.
Dit oranje filter is de clue.
Wit en oranje licht op een wit eitje geeft een grote reflektie.
Wit licht op een oranje eitje reflekteerd minder.
Oranje licht op een oranje eitje wordt grotendeels geabsorbeerd.
Het verschil in lichtintensiteit tussen wit en oranje licht moet dus relatief groot zijn.
Dat perslucht gebeuren wordt veel bij trilvullers bebruikt om verkeerd gepositioneerde onderdelen weg te blazen.
Begin maart is er in Utrecht een elektovakbeurs. Daar kun goede ideeen opdoen.
Dit oranje filter is de clue.
Wit en oranje licht op een wit eitje geeft een grote reflektie.
Wit licht op een oranje eitje reflekteerd minder.
Oranje licht op een oranje eitje wordt grotendeels geabsorbeerd.
Het verschil in lichtintensiteit tussen wit en oranje licht moet dus relatief groot zijn.
Dat perslucht gebeuren wordt veel bij trilvullers bebruikt om verkeerd gepositioneerde onderdelen weg te blazen.
Begin maart is er in Utrecht een elektovakbeurs. Daar kun goede ideeen opdoen.
-
Peter Oors