Tiptoets+toggle

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Erik

Tiptoets+toggle

Bericht door Erik »

Hallo allemaal.

ik wil voor de voeding die ik aan het bouwen ben, een tiptoets schakelaar maken, waarmee ik de voeding aan en uit zet. oftewel een toggle tiptoets.

ik heb al rondgezocht, en heb al vanalles gevonden waarmee ik met 2 contacten en mijn vinger de schakeling aanstuur.
dus ik gistere na school naar elektronica boer, had geen een van die ic's (4027 en 4050B)
dus ik op internet besteld.

vanmiddag had ik dit idee tegen een leraar vertelt, en hij zij dat er ook een nadeel aan zat. hij zij:
"ik weet niet of jij dat nog hebt meegekregen dat de tv's vroeger ook tiptoetsen hadden, was je lekker tv aan het kijken, sprong hij in een keer naar een andere zender. een vlieg was het probleem. die ging erop zitten en schakelde"

enja, als dat bij een voeding gebeurd, lijkt me dat heel erg onhandig.
toen zij ik tegen die leraar, er zijn ook tiptoetsen met 1 plaat.
(die werken via het 50Hz veld waarmee de mens een inductiespanning opbouwd.)

ik dat schema uitgeprint, en gaan zoeken op zolder, het ic wat ik daar voor nodig had, kon ik zo pakken :) (4093)
dus ik die schakeling gebouwd, en ik vind t prachtig! als je de toets-draad aanraakt, komt er op de uitgaan 5v (of 9v te staan, net wat je eropzet)

ben net aan het tekenen gegaan, en heb de tiptoets schakeling getekend en het toggle schema eraan geknoopt.

-------------------------------------------------------------------------------------
Afbeelding
-------------------------------------------------------------------------------------
mat, klopt dit schema?

bron
tiptoets: http://www.vego.nl/13/03/03_04.htm
toggle: http://www.circuit-innovations.co.uk/push_switch.html
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Dit gaat een heel eind werken. Tot het relais.
Je hebt het relais aan de Q en Qnot gemaakt.
Had je daar een reden voor? is dat een speciaal relais ?
Wanneer ik het had moeten doen dan had ik er twee dingetjes bij gemaakt.
1: een auto reset circuit erbij zodat bij inschakelen van de voedingsspanning de zaak altijd uit staat. (nu weet je nl niet of aan gaat of uit)
2: een basis weerstand vanuit de Q uitgang van de flipflop naar een transistor waar ik dan in de3 collectorleiding het relais had geplaatst mat daaraan parallel een blus diode om de transistor heel te houden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Erik

Bericht door Erik »

oeps :oops: over het hoofd gezien, nee het relays moet gewoon aan als ik de knop aanraak.

verbetering:
Afbeelding

zou je die transistor en diode en weerstand dan voor mijn erin willen tekenen? kan ik hiervoor gewoon een bc547 en een 1N4148 voor gebruiken? en de weerstand, wat moet die voor waarde hebben?
Erik

Bericht door Erik »

ben toch maar zelf aan t tekenen gegaan :wink:

is dit wat je bedoelt?

Afbeelding

en hoe kan ik die "auto" reset schakeling maken?

Erik[/url]
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier dan het aangepaste , misschien zie je wel wat ik bedoel. succes er verder mee.
Bijlagen
tiptoets.GIF
tiptoets.GIF (4.65 KiB) 33928 keer bekeken
Erik

Bericht door Erik »

bedankt mat!

ja ik zie het, de 100n en die 100k bij de 4027.
kan ik voor de transistor gewoon een bc547 gebruiken?

mvg, Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat kan ik neit zeggen. Dat licht aan het relais. Hoeveel stroom dat relais nodig heeft bepaald de transistor.
Wanneer de stroom onder de 100 mA blijft is een BC547 voldoende.
Daarboven even een ander type zoeken die de collector stroon aan kan.
Zoals je ziet heb ik ook de basis weerstand aan een ander punt gelegd en de diode anders gepositioneerd.
Erik

Bericht door Erik »

Hallo,

Ik begrijp even niet waarom je de basis weerstand aan "Q niet" hebt gelegd. Dan zou het relais bekrachtig worden, als de voeding uit staat.

----
Verder, heb ik net de "toggle schakeling gemaakt" los van de tiptoets schakeling. (dus ik verbind contact 4(wat normaal op het 4093 ic zit, door naar de +)

maar hij werkt niet helemaal zoals hij moet werken. (ja het is weer zover :oops: )
ik meet vanaf Q naar de massa. als ik de voeding erop zet, meet ik 0v.
zodra ik dat contact "4" naar de +5v verbind, word de uitgang Q hoog.
laat ik hem los, blijft hij hoog zoals het hoort.
maar als ik nu opnieuw contact "4" naar de plus verbind, word hij 0v. en als ik het contact los haal van +, springt hij weer naar 5v.
(hij zou eigenlijk nu 0v moeten blijven.)

als ik de voeding eraf haal reset hij (door die condensator en 100k weerstand). dat werkt goed.

maar waar zou het aan kunnen liggen, dat ik Q niet meer blijvend laag kan maken?

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb de Q not gekozen omdat als je reset gaat Q naar 0 en q not naar 1. Een 1 naar de 10K basisweerstand van de bc557 spert de transistor en het relais is uit.
Het gespeel met jouw pen"4" zal een hele hoop kleine pulsjes geven en daarom zal de filpflop zich raar gedragen.
Maak die cond van 100nF van pen3 van de 4027 eens wat groter.
Wat heb je gedaan met de overgebleven ingangen van de 4027 en de 4011. Toch niet laten zweven he.
Erik

Bericht door Erik »

ja, ik heb die wel laten zweven :lol: :(
ik zet ze wel met een 10k weerstandje aan massa, mag ik alle overige punten verbinden, en dan 1 10k weerstand naar aarde gaan? of moet ik alle overige pinnen apart met een weerstand naar aarde leggen?

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

je kunt met een weerstand alle ingangen aan de 0 volt leggen.Het mag ook zonder weerstand hoor. Maar via een weerstand is dat ook mogelijk. En het is niet nodig om voor elke ingang een apparte weerstand te nemen.
Neem alleen de ingangen he. De uitgangen gewoon laten zweven. niet aansluiten.
Erik

Bericht door Erik »

oke, dus als ik het goed begrijp, moet ik bij het 4027ic pin 9, 10, 11, 12 en 13 aan massa leggen.
http://s89791319.onlinehome.us/mmovies/4027.pdf

en bij het 4093 ic pin 8, 9, 12 en 13 aan massa leggen.
http://www.national.com/ds/CD/CD4093BC.pdf

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik zal alvast nog een vraag stellen, waar ik eigenlijk nog mee wou wachten, totdat dit schema werke.
hoe kan ik het best een stand-by voeding maken? want de tiptoets ic hebben namenlijk altijd spanning nodig, anders zou je de voeding niet aan kunnen zetten.
ik heb wat manieren bedacht, ik weet niet goed welke het beste, veiligste is.

1ste manier: de trafo altijd spanning op zetten (natuurlijk wel afzekeren) en dan met een relais (die min 3A kan schakelen) de voedings schakeling bekrachtigen.
2de manier: print trafotje. (wel bedenken dat die altijd aan staat) kan dat? is dat niet brand gevoelig?
3de manier: backup batterijtje, die word opgeladen als de voeding aan staat, nadeel: hoelang kan zoon batterijtje mee.

net zoals onze elektrisch kookplaat, waar ook tiptoetsen in zitten, heeft ook altijd een spanning aanwezig. maar hoe zullen hun dat gemaakt hebben?

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die nummers zijn goed. die aan de 0Volt moeten.
Dan heb ik nog iets niet goed gezien We hadden het over de BC547 die het relais stuurt maar als ik goed naar de tekening had gekeken dan had ik gezien dat het een BC557 moet zijn.
In bij de kookplaat zit inderdaad een klein transformatortje die altijd aanstaat om de elektronica te voeden.
Dit soort trafotjes zijn appart afgezekerd met een kleine zekering en die trafo's kunnen er tegen 24 uur per dag aan te staan. Hetgeen wel wat vermogen kost op jaarbasis.
Een accutje is inderdaad ook een optie maar dan moet de schakeling wel erg zuinig worden anders ben je na een paar dagen of weken de sigaar.
Erik

Bericht door Erik »

oke, dan ga ik toch voor een print trafotje, even kijken wat ik nog heb liggen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Afbeelding
--------------------------------------------------------------------------------------------------

dit print trafotje heb ik nog gevonden, lijkt me zeer geschikt.
uitgangsspaning 1x 14.93v DC
er zit een B250C800 gelijkrichter in.(800mA volgens mijn)

ik had in de datasheets gezien dat de ic's die ik aan wil sturen ook 15v konden hebben. is het verstandig 15v te gebruiken bij een stand-by voeding (die dus altijd aan staat, kan dat geen kwaat met warmte ontwikkeling?)

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

15 volt is geen probleem als je maar niet vergeet dat je dan ook een relaistje van 15 volt moet hebben (of een serie weerstand met het relais).
Erik

Bericht door Erik »

oke!

ik heb net nog de pinnen van de 2 ics aan massa gelegt.
ik meten verder geen verschil.

waar ik wel achter ben gekomen:
bij de "toggle schakeling" 4027 ic. als ik daar 5volt op zet kan ik de uitgang hoog maken, maar niet meer laag. (behalve voedingssp. resetten)
nu zette ik er 6.0v op, toen kon ik de uitgang niet meer hoog maken, alleen maar hoog maken, als ik de ingang ook hoog maak.

toen heb ik parallel over C1 nog een condensator van 100n gezet (dus totaal 200nF)

nu met 5v was het het zelfde als eerst, alleen bij 5.25v kon ik de uitgang niet meer hoog maken, het zelfde probleem, eerst bij 6.0v.

ik heb alles 2 keer na gelopen, of alles aan massa zit, of alles aan + zit. de weerstand waardens heb ik voor de zekerheid na gemeten.(natuurlijk losgesoldeert) ik weet niet of de diode kapot is, kan dat veel uitmaken?

ik zit nou eigenlijk vast. die toggle schakeling krijg ik niet aan de gang zoals het hoort.

ik hoop dat je me kan helpen mat!

mvg, Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

wanneer je de clock ingang echt van 1 naar 0 schakeld wat doet het dan ?
Erik

Bericht door Erik »

ik begrijp niet precies wat je bedoelt,
leg het eens anders uit

Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je neemt een wisselschakelaar.
Aan de ene buiten poot zet je de + voeding
Aan de andere buiten poot zet je de ) volt.
Nu schakeld de midden poot echt van een naar nul.
Die midden poot sluit je nu aan op de toggle ingang van je flipflip.
Je schakeld nu echt van een 1 naar een 0
Erik

Bericht door Erik »

YES :o de schakeling werkt.

ik heb een microswitchje eraan gehangen (die automatisch naar - gaat als ik hem los laat).
met de standaart schakeling (100n) werkt af en toe.
dus ik een 100n condensator erbij gezet. (totaal 200n) toen werkte hij beter, maar nog niet altijd.
dus ik totaal 400n ervan gemaakt, en nu werk hij perfect.
toen de massa van het microswitchje eraf gehaald, maar toen werkte hij niet meer.

ik kijk morgen verder hoe ik dit op kan lossen (ik heb nog 2 nand poorten over) meschien kan ik daar iets mee.

Erik

Edit: als een nand poort logisch "0" is, is dat hetzelfde als massa?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ja,
Wanneer je punt 4 van de HEF4093 rechtstreeks aan punt 3 van de HEF4027 maakt en die spullen er niet tussen plaatse hoe werkt het dan ?
Want aan de ingang van de HEF4093 heb je toch al een filtering.
En twee keer is eigenlijk niet nodig.
Erik

Bericht door Erik »

ik heb het net geprobeerd, en het werkt perfect! zoals het moet werken.

ik heb de tekening ff opnieuw getekend:

Afbeelding

mat, erg bedankt voor de hulp! ik kan nu weer vooruit met het printontwerp.
aankomde vrijdag moeten we de theorie van de voeding inleveren.
autocad tekeningen van de aanzichten, met maten erbij die niet meer mogen afwijken, printontwerp, componenten opstelling.
ik heb nog genoeg te doen.

doei, Erik
wilddagger
Contacteer:

Bericht door wilddagger »

klopt het dat er een puls uit de 4093 komt als ik de tiptoets aan raak??

gr.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat klopt ja.
Goed gezien !!
wilddagger
Contacteer:

Bericht door wilddagger »

is het dan ook mogelijk om dat als flash toets te gebruiken bij de dmx zender?

gr.
Plaats reactie