vraagje ivm modelbouw

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Pee_l

vraagje ivm modelbouw

Bericht door Pee_l »

Ik denk niet dat het echt thuishoort op dit forum maar ik hoop dat hier wel leden zijn die zich bezig houden met modelbouwen. Ik heb een motortje die ik onder water zou willen gebruiken. (duikbootje) maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het water niet via het gaatje waar de as van de motor doorkomt naar binnen gaat lekken.

mvg,

péé
the waiter
Contacteer:

Bericht door the waiter »

Misschien de motor zelf helemaal waterdicht inpakken en op de as een magneetje dat gaat draaien, buiten de "verpakking" ook een magneetje, tegen het magneetje op de as, als de moter gaat draaien draait het magneetje op de as en het magneetje buiten de 'verpakking' zal dan wel mee gaan draaien lijkt me.
Pee_l

Bericht door Pee_l »

dat is misschien wel een idee. Ik heb eens zitten zoeken op internet en ik kwam op een modelbouw forum en die hadden het over kogellagers enz...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Meestal nemen ze een motortje met een hele lange as.
Over die as is een pijpje geschoven.
As en pijpge gaan onder een hoek de boot uit.
Pijpje wordt waterdicht gekit aan de bootromp.
Motortje wordt boven de waterspiegel geplaatst.
Wanneer de boot in het water gaat zal er water in het pijpje stromen maar niet hoger dan de water spiegel.(communicerende vaten)
Nu lekt het niet. Motortje blijft droog en kan gewoon draaien.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
the waiter
Contacteer:

Bericht door the waiter »

maar bij een duikboot werkt dat niet en dat was toch de bedoeling?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Oh ja, dan moeten daar rubber afdicht ringetjes in dat pijpje gemaak worden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

mat janssen schreef:Meestal nemen ze een motortje met een hele lange as.
Over die as is een pijpje geschoven.
As en pijpge gaan onder een hoek de boot uit.
Pijpje wordt waterdicht gekit aan de bootromp.
Motortje wordt boven de waterspiegel geplaatst.
Wanneer de boot in het water gaat zal er water in het pijpje stromen maar niet hoger dan de water spiegel.(communicerende vaten)
Nu lekt het niet. Motortje blijft droog en kan gewoon draaien.
klopt volledig... zien we toevallig net bij fysica :P dit is ook vrij makkelijk van toepassing, als je je duikbootje hebt breng je je aandrijfstang onder een hoek naar buiten je kan natuurlijk recht naar buiten brengen maar dan moet je een hoek van 90° maken met tandwielen je moet natuurlijk wel zien dat je duikbootje je ziet dat je motor lucht heeft (wit gedeelte in schema is lucht, zwarte blok motor) als je er voor zorgt dat de lucht die in het duikbootje zit nergens anders kan ontsnappen dan langs de aandrijfstang blijft het water buiten omdat het gat in de romp lager zit en de druk in het bootje, het water buiten houd, als je het bootje onder water wilt moet je natuurlijk langs de onderkant een gewicht plaatsen (donker grijs) (dit gewicht is zowiezo aan te rade omwille van de stabiliteit van het bootje in het water.

grtzzz
Bijlagen
duikboot.GIF
duikboot.GIF (1.76 KiB) 7668 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Pee_l

Bericht door Pee_l »

dank je voor de reply. ik zal proberen een schema te maken van mijn duikbootje en dan zal ik het hier posten. dan kunnen jullie eens kijken of ik goed bezig ben.
greetz
Frodo

Bericht door Frodo »

bij een echt schip wordt dit probleem opgelost door een (of meerdere) afdichtringen van een soort touw.
dit touw wordt permanent in vet gedrenkt ( meestal door een wartel op een vetpot aan te draaien).
het vet heeft zowel een smerende als een afdichtende werking
ik denk niet dat dit zal werken op de kleine schaal waarop jij het wilt gebruiken.
probeer eens een lange (gelagerde) schroefas aan beide kanten afgedicht met een rubber ring en daartussen vet spuiten.
Plaats reactie