gelijkrichten

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
oehTie

gelijkrichten

Bericht door oehTie »

Hallo,

wat is de makkelijkste manier om stabiel gelijkstroom te creeren? Op veel plekken zie je een wisselspanningsbron en dan 4 diodes in een vierkant. Je sluit dan de polen van de spanningsbron aan tussen 2 diodes, met 2 diodes tussen de polen. Daarna tap je gelijkspanning af op de plekken tussen de diodes waar nog geen draad zit zegmaar. (zie schakeling, links onder, die 4 diodes.

De schakeling die je hier zien moet stabiel ongeveer 12-15 volts wisselspanning kunnen leveren bij max 5 ampere. De schakeling is zelf gelijkstroom, anders kunnen de ictjes en de leds dit niet goed aan. Ik heb dit opgelost met een relais. (relais zit onder, de schakelaar ervan voor de overzichtelijkheid rechts)

De vraag is, levert dit stabiel gelijkstroom? Zo niet, wat kan ik verbeteren? En wat moet de minimale ingangsspanning zijn? Ik zie regelmatig 0.7 volt per diode en 1.5 per led maar klopt dit standaard?

Alvast bedankt voor de tips!

oehTie
Bijlagen
schakeling
schakeling
controller.GIF (18.91 KiB) 3173 keer bekeken
There are 10 kinds of people:

- Those who understand binary.
- Those who don't.
cybot
Contacteer:

Bericht door cybot »

jouw schema klopt volgens mij hele maal
Bekijk ook mijn site www.markmensink.nl
oehTie

Bericht door oehTie »

maar klopt het inderdaad dat als ik 15 volt op de ingang zet, (welke kan ik bepalen met de 1e switch) dat ik dan 15-0.7-0.7=13.6 volt gelijkstroom op de ic's zet? Als dat per definitie zo is, en de spanning is stabiel weet ik genoeg....

alvast bedankt voor de reactie
There are 10 kinds of people:

- Those who understand binary.
- Those who don't.
Plaats reactie