Buizenversterker 2x 10W

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
KT88

Bericht door KT88 »

Als je alles nog moet kopen, zou je misschien van meet af aan met iets beter materiaal kunnen beginnen.

Ik weet niet wat je budget is, maar een "echte" uitgangstrafo voor 2 x EL84 in push pull kun je waarschijnlijk wel op Marktplaats of Kapaza vinden.
Ik heb zo zelf oa. een paartje Lafayette trafo's gevonden voor 35 euro, en een set Unitrans voor 100 (maar dat zijn dan ook heel mooie trafo's).

Nieuw zijn die dingen een stuk duurder, alhoewel zich een leuk alternatief heeft aangediend bij FragJanZuerst:
http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/atrafo.htm
Gegevens (voorzover je het zo mag noemen) :
http://www.die-wuestens.de/kd/ATRA0427d.pdf
Kosten: 39 euro.........kan ik het niet voor maken.
Verwacht hiervan geen wonderen, maar zal allicht al beter zijn dan een paar nettrafo's.

Dan:
http://www.edcorusa.com/classx/tube_out ... 0-4-8K.htm
Komt uit de USA, hou dus rekening met extra kosten voor transport en invoer.
Ook hier zijn de specs wat magertjes, dan zou ik nog eerder de trafo's van Jan kiezen.
Of Hammond:
http://www.tubetown.de/ttstore/index.ph ... nd-PP.html

Maar de beste budget trafo is en blijft de GIT-80 van Menno van der Veen.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Die trafo groeit met je mee, die is universeel ontworpen en kan ook gebruikt worden als je wilt upgraden naar EL34, 6L6GC, KT66 en zelfs 6550, als je je een beetje kwaad maakt.

De basisschema's van buizenversterkers zijn allemaal relatief simpel, met een enkele ECC81 of 83 maak je een driver en fasedraaier, dan twee eindbuizen EL84 of EL34 erachter en je bent er al zowat.

Voedingstrafo's zijn bij Amplimo dan weer wel enigszins betaalbaar, een 3N604 heb je voor 51 euro (ex. BTW) en is goed geschikt voor een stereo EL84 versterker.
Voor EL34, 6L6 en dergelijke kun je de 6N536P nemen, die kost 68 euro (ex. BTW).

Dan verder nog wat klein grut als koppelcondensatoren, voedingselco's, buisvoeten, voor 20 a 30 euro moet dat goedkomen.

Ik weet helaas je budget niet, en misschiejn schrik je wel van deze prijzen...... :shock:

Dan kun je wellicht op de rommelmarkt een paar oude buizenradio's kopen en daar wat van samenstellen, zo heb ik al menig gitaarversterkertje gebouwd "on a budget".
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
AlexanderP

Bericht door AlexanderP »

Ok! heelwat info. maar om te beginnen heb ik om te verstaan al 3 deftige transfo's nodig, triode en pentodes.

dat eijn dan de duurste stukken in de versterker .

ik heb ook ergens iets gelezen over olie-condensatoren. wat is hier het specifieke nut van??
nog dingen waar ik moet letten bij aankoop van mateiraal?

bedankt voor de info!!
zorro

10 W versterker

Bericht door zorro »

Vroeger had ik een nefaste gewoonte om al de buizen uit oude radio- en TV-toestellen te vergaren. Nu zoveel jaren nadien blijkt het een slimme zet te zijn geweest. Eens de handelzaken met oude radio- en TV-toestellen afschuimen, indien de verkoper een leek is in informatica zal hij dan ook de handelswaarde van de buizen kennen. Uiteraard heb je nooit de zekerheid dat de buizen nog werken. Dus eens gaan kijken bij de 'ECHTE STOCK AMERICAIN' (op zijn Belgisch gezegd) en hopen. Vroeger waren de meest gangbare ECC82/83 (triode), EL84(penthode) en anderen. In ouderwetse radio (40 jaar oud en ouder) waren steeds gebruik gemaakt van LS-trafo's met uitgangen van 4 of 8 ohm en soms van 32 ohm. Hoe deze laatsten omzetten naar 4 of 8 ohm weet ik echter niet, maar Mat zal wel hiervoor een oplossing weten. Misschien eens BACO raadplegen www.baco-army-goods.nl . Veel succes :)
KT88

Bericht door KT88 »

AlexanderP schreef:Ok! heelwat info. maar om te beginnen heb ik om te verstaan al 3 deftige transfo's nodig, triode en pentodes.
dat eijn dan de duurste stukken in de versterker .
De transformatoren zijn inderdaad het duurste stuk, de buizen zijn wat betaalbaarder.
ik heb ook ergens iets gelezen over olie-condensatoren. wat is hier het specifieke nut van??
Papier-in-olie.
Audiofielen zweren erbij, helemaal als ze in een single ended versterker zitten.

Van mij hoeft dat allemaal niet zo, een goeie Wima MKP is mij voldoende, en technisch gewoon aantoonbaar beter in kwaliteit.
Ik heb ook ooit wel in een dolle vlaag van audiofilie allerlei condensatoren zitten proberen, zoals Black Gate WKZ, Audyncap, Auricap, Mundorf, Jensen en nog veel meer.
Na een keer een blinde test gedaan te hebben tussen Mundorf en Wima en ik het verschil niet hoorde, ben ik er maar vanaf gestapt.
Als ik voor iemand een versterker moet bouwen, en die persoon vraagt om die dure dingen, dan kan hij ze krijgen.
Mijn eigen ontwerpjes gebruiken gewoon Wima.

PIO gebruik ik niet, da's allemaal ouwe, lekke brol wat je dan weer buizen kan kosten.

Ja sorry, ik ben erg nuchter (geworden).
nog dingen waar ik moet letten bij aankoop van mateiraal?
bedankt voor de info!!
Laat je niet oplichten, alles wat naar buizen ruikt wordt goud geld voor gevraagd op Marktplaats en Fee-bay, je kunt beter radiomarkten of HAM-beurzen bezoeken.
Daar is die gekte gelukkig niet toegeslagen.

En zoals Zorro al meldde, kijk ook eens bij de wat minder bekende buisjes, een PCL86 is geen haar minder dan een ECL86, maar voor de P vragen ze enkele euro vanwege de 14V/300 mA gloeidraad, de ECL86 heb ik wel gezien voor 40 euro.

Men zij gewaarschuwd!
AlexanderP

ok! helaas heb ik niet echt veel tijd om winkels, beurzen en sites af te schuimen :?

voorlopig zit ik met het idee om de buizen en tranfo's via onrad te bestellen

iemand een idee wat de beste keuze in deze lijst is :
http://www1.be.conrad.com/scripts/wgate ... ~cookies=1

en voor de trafo's vind ik gelijk niet op die site :? maar ik kan eens kijken of ik nog iets vindt in oude apparatuur

grtz

grtz
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Link werkt niet bij mij. Misschien wat bestelnummers zodat ik het op die manier kan opzoeken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

onder de afbeelding staan een paar optie's waaronder directe link
AlexanderP

wel was gewoon de lijst op conrad bij buizen
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Gevonden.
Nu moet je alleen nog zeggen hoeveel watt en of mono of stereo.
Eigenlijk is de vraag hoeveel wil je eraan uigeven :lol:
KT88

Bericht door KT88 »

Buizen en trafo's via Conrad lijkt me niet zo'n goed idee, eigenlijk.
Uitgangen en hoogspanningstrafo's hebben ze bij mijn weten niet, en de buizen die ze verkopen staat geen merk bij.
Wel redelijk betaalbaar.

Voor de uitgangen en HSP trafo's heb ik al wat alternatieven aangegeven, de rest van de onderdelen kun je wel bij Conrad halen denk ik.
De buisvoeten die ze hebben, zijn wel allemaal printmontage, voor chassismontage moet je toch elders zijn.

Kijk eens bij www.ae-europe.nl voor de specifieke buizenonderdelen.
Niet de goedkoopste, wel goeie spullen.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Merk maakt toch niet uit ofwel?

En mijn buisvoeten waren ook met printmontage dit heb ik opgelost door eer een dikke koperdraad rond te doen en deze vast te solderen (zie foto's).
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
AlexanderP

ok, zoveel geld heb ik niet voor zo een transfo!!!

alternatieven, oude televisie transfo's ofzo?

heb hier een ransfo gevonden tot 100V , is niet echt wat het moet zijn zeker?
AlexanderP

ok, geen 100 maar 70V
heb ook nog 2 trafo's tot 35V , dan nog 2 ringtransfotjes naar 30V en enkele kleintjes die tot 16V gaan

grtz
KT88

Bericht door KT88 »

Nuja, Stynus heeft ook een aardig resultaat geboekt met net-trafootjes, dus het is zeker niet onmogelijk.

Ik ben de gevangene van mijn eigen oren wat dat betreft (soms is het grootste voordeel ook een nadeel............), en natuurlijk vreselijk verwend door een half leven lang in de hogere sferen van de audio te (mogen) werken ... :lol:

Probeer een zo groot mogelijke transformatieverhouding te krijgen, dus 230 naar een zo laag mogelijke spanning, en een zo groot mogelijke kern.
Houd daarbij de voedingsspanning laag, wat dat betreft zijn buisjes als de EL86 en de EL36 wel in het voordeel.
AlexanderP

wel ik denk dat de grote van 220V naar 7 transformeert, het staat erop geschreven door mijn vader ( ding van 20 jaar oud) anders zal het 28V zijn.

Maar ik ga eerst nog door met mijn zoektocht. een kennis van mij kan allerlei componenten verkrijgen op een louche manier :shock:
kan het eens aan hem vragen...

kan ik zo een dingen anders ook uit pc-schermen of televisie schermen halen?

grtz
KT88

Bericht door KT88 »

Helaas bevatten oude monitoren geen bruikbare trafo's, wel hoogspanningselco's en soms dikke weerstanden.

TVs: als het een ouwe buizenTV is, kan je mazzel hebben.

Maar dat is vaak single ended, of een 800 ohm uitgang zonder trafo, ben je nog niets...........

Maar zijn die Jan-trafo's zelfs al te duur dan?

De louche route...........succes ermee, daarmee wil ik niets van doen hebben, sorry.
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

kijk eens bij dump zaken daar lichen die dingen soms voor een eurotje
AlexanderP

ja die jan trafo's heb ik er nog voor over maar welke en hoe bestel ik die ??

en wat bedoelt men met dump zaken????

grtz
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
AlexanderP

maar die tranfot naar 6V als ik het jis heb, daarvoor heb ik al 2 transfo's uit een oude versterker gehaald.

kan ik deze gebruiken voor HSP?
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 26bid%3D15

grtz
Bijlagen
BILD0382.JPG
BILD0382.JPG (75.29 KiB) 47441 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De trfo van marktplaats is geschikt om een buizen versterker van te maken als voedingsstrafo.
De trafo die je hebt afgebeeld, heeft die een middenaftakking bij zijn 230 Volt? b.v. 2 x 115V of zo ?
zorro

Versterker

Bericht door zorro »

Voor de studenten heb ik een vraag, meer bepaald voor de Belgen. Heel lang geleden heb ik nog les gevolgd in de Boeveriestraat te Brugge (zeker bekend bij Joeri) zijnde technische school. Mijn richting was elektriciteit. Men kon toen bobijnen en transfo's laten wikkelen (praktijkles) en vervolgens aankopen nog altijd goedkoper of in electronica zaak. Ik ben mij bewust dat er sederdien veel is veranderd, zodat mij niet bekend is of deze handelswijzen nog gangbaar zijn. Zo ja, is dit misschien en uitweg voor de jongeren - krap bij kas (aan uw eigen ken je een andere) - om voor een prijsje aan degelijk materiaal te geraken, ook voor andere liefhebbers. Ik ben nieuwsgierig op evenuele reactie(s). :roll:
AlexanderP

he zou wel hadnig zijn, maar is het niet zeer moelijk om een trafo met middenaftakking te wikkelen? (symmetrisch) als ik er een kan kopen tegen een goed prijsje ben ik zeker bereid!!

die afgebeelde heeft geen middenaftakking nee, niet bruikbaar dus
kan ik met een van deze iets doen?
http://www.velleman.be/be/nl/product/list/?id=344059
mijn schoonbroer koopt via inkoopprijs bij velleman

kan ik die trafo van marktplaats dan al gebruiken?

grtz
KT88

Bericht door KT88 »

De trafo van Marktplaats is te gebruiken, maar voor een dubbele single ended EL84, of een mono push pull.

Voor stereo is er wat meer stroom nodig.

Bij Jan hebben ze ook redelijk goedkope nettrafo's, het model TRA200 voor 20.88 euro.

Dat is 270V bij 120 mA, en 6.3V bij 4A.
Met twee stuks kun je dus een stereo push pull EL84 maken.

Helaas kan ik de pagina niet rechtstreeks doorlinken, het is even een zoekplaatje daar.
Ga naar index, catalogue, mains transformers, daar staat hij tussen.
AlexanderP

ok bedankt heb hem gevonden, zo moet ik er 2 hebben?
hoeveel betaal ik bij van verzendkosten want die dingetjes komen van duitsland naar belgie neem ik aan :roll:

kan ik deze gebruiken voor voeding?

en staat er niets bij die velleman transfo's?
Bijlagen
70TR200.JPG
70TR200.JPG (53.81 KiB) 41697 keer bekeken
Plaats reactie