Posistor ???? c360n

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
walter

Posistor ???? c360n

Bericht door walter »

Hallo aan iedereen
Ik zit met een vraagje wat is een Posistor type c360n ???
Deze komt uit een merkloze tv en zit bij de voedings ingang van het netspanning na een dubbele spoel en een paar dikke C's als vervanger heb ik een ph 96137 gekregen maar deze gaf ook de geest denk ik want op een normale transistor tester is dit component niet meer na te meten hier , en ik heb deze ook niet getest voor ik deze plaatste.
In goolgle kom ik dan een posistor als benaming tegen en dit kent deze domme jongen hier niet, kan mij iemand verder helpen???
groeten van Walter :?:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer ik naar het nummer kijk wat jij ter vervanging gekregen hebt, hebben ze jou een ptc gegeven om de degausing spoel te bediennen van jouw tv set.
Nu weet ik dat er meerdere types zijn. Afhankelijk van het type beeldbuis en de gebruikte voedingsspanning.
Je hebt er waarbij een ntc in serie zit met de rest van de tv, die dan de ptc voor de degausing warm houdt, en een met twee ptc's waarvan er dan een parrallel over de voeding staat.
Hoe is dit ding van jouw in de tv geplaatst en wat is de beeldmaat van de beeldbuis? misschien kan ik met deze gegevens iets voor jouw vinden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
walter

Bericht door walter »

Hallo Mat
De tv is een grundig tp 630 kleuren tv meer 10 jaar oud.
Dit moet dan zo iets zijn als een dubbele ntc ?
Maar hij zit in een plastiek behuizing van +- 1.5 cm³ en bij inschakelen word deze zeer warm.
Hij zit na die dubbele spoel en in serie een grote C denk de spanning dus de volle 230 volt erop staat maar dit is nog niet na gemeten.

Maar wat is de funktie van dit onderdeel dan Mat?
groeten Walter :P
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

De functie van dit ding is om bij het inschakelen van de tv de beeldbuis te demagnetiseren. Dit is nodig daar anders de elektronenbundel op een verkeerde plaats kunnen landen zodat je kleurvlekken krijgt. Op elke plaats op de aarde is dit veld anders daarom wordt elke keer de buis gedemagnetiseerd bij het inschakelen.
Dit gaat als volgt. Een ptc weerstand staat in serie met een spoel die rondom de beeldbuis aan de achterzijde is geplaatst.
De ptc weerstand is koud hen heeft dus een lage weerstand.
Wanneer nu de tv wort aangezet dan is de stroom door die spoel hoog. Nu wordt de ptc heter doordat er een hoge stroom doorloopt. Naarmate de ptc heter wordt, wordt de weerstand van dat ding ook hoger. Hierdoor neemt de stroom door de spoel af.
Dus je hebt even een groot magnetisch veld rondom de spoel dat langzaam afneemt tot nul. Dit noemen we demagnetiseren. Het enige wat nu nog moet gebeuren is dat de ptc heet blijft zodat er bijna geen stroom meer loopt tijdens het gebruik van de tv, anders gaat hij weer beginnenm et demagnetiseren en dat is niet leuk tijdens het kijken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
walter

Bericht door walter »

Bedankt Mat ,voor de simpele maar zeer verstaanbare omschrijving over dit onderdeel wat mij totaal onbekent was.dan moet deze ook warm blijven zoals hij ook doet en dat wist ik niet dacht dat deze stuk was omdat hij constand was bleef na enkele seconden ingeschakelt te staan.
dan moeten wij eens verder gaan kijken.
bedankt Mat voor de hulp. :wink:
tot het volgende wat ik niet begrijp haha :oops:
Plaats reactie