Mobile powerplant

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
rvr

Mobile powerplant

Bericht door rvr »

L.S.

Ik heb een vakantiehuisje in frankrijk alleen er is een probleem: er is geen elektriciteitsaansluiting. Nu hebben we een een 6.5 KVA aggregaat met trekkoord en aan en uit schakkelaar alleen deze heeft 2 nadelen:

1. er zit een trekkoord aan dus telkens als er energie nodig is moet deze handmatig aangezet worden.
2. 6.5 kva verbruikt teveel benzine voor als je alleen een lampje aan wil zetten.

Daarom heb ik de volgende oplossing bedacht: Een 90A 12v accu met een 1200 watt omvormer eraan. De accu wordt opgeladen door de aggregaat dmv van een accu lader. Wanneer de accu een bepaalde laadspanning heeft bereikt bv. 14 volt moet de aggregaat afslaan en dient de stroomlevering via de accu en de omvormer te gebeuren. Zodra de spanning van de accu beneden een bepaald niveau komt bv 12v moet de aggregaat automatisch aanslaan dmv de generator op de aggregaat te gebruiken als startmotor. Tijdens het bijladen dient de stroomvoorziening voor het huis van de aggeragaat komen. Zodra de accu dan weer is bijgeladen moet de aggregaat weer uitslaan enz.

Ik heb een soort schakelschema (onduidelijke schets in de bijlage) gemaakt met een relais tussen de 1/0 knop van de aggregaat en een of/of schakeling tussen de 230 v levering van de aggregaat naar de acculader en van de omvormer naar de aggregaat. Ik ben erg benieuwd of zoiets zou gaan werken (in het bijzonder de generator als startmotor gebruiken) en of jullie ideeen hebben over hoe het schakel schema eruit moet zien.

Voor de moeilijkheid moet op de aggregaat de eerste 30 seconde dat deze draait een hendeltje van de choke omgezet zijn en moet er of een startsignaal zijn van 10 seconde of het systeem moet weten dat de motor aangeslagen is. Zodat het startsignaal uit kan.

Heeft iemand een idee of dit gaat werken en hoe?

Alvast heel veel dank!

Mvg

Robin van Rijn
Bijlagen
schakelschema.jpg
schakelschema.jpg (479.93 KiB) 1924 keer bekeken
Sjacheraar

Bericht door Sjacheraar »

Plaats licht / zonnepanelen en laadt de accu's op met deze panelen.
DC kan men opslaan en AC niet waardoor dure brandstof wordt verkwispeld.
Daarna zou ik alle 230 Volt AC apparaten vervangen voor iets wat op 12 / 24 Volt kan werken.
Hierbij valt te denken aan 12 / 24 Volt Radio / TV / verlichting enz.(campingzaken en truckdriver winkels hebben haast alles op 12 en 24 Volt DC)
Als laatste zou ik pas van de agregaat gebruik gaan maken.
Zelfs het laden van de accu's is zeer kostbaar.
Omzetten van 230 Volt AC naar 12 / 24 Volt DC is verlies.
Omzetten van 12 / 24 Volt DC naar 230Volt AC is verlies.
Gerbruik alleen in geval van nood de agregaat om de accu's te laden.
Plaats reactie