berijk van babyfoon vergroten

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Mick

berijk van babyfoon vergroten

Bericht door Mick »

Het berijk van mijn babyfoon is ca. 200 meter te kort om hem mee tenemen naar een eetcafe op de hoek. Heeft iemand een idee hoe ik het bereik kan vergroten?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Voedingsspanning iets omhoog, betere antenne maken of meer stroom in je eindtransistor laten lopen door de emmitorweerstand iets te verkleinen. Dit zijn allemaal manieren om een zendertje iets verder te laten gaan. Je kunt natuurlijk ook een extra liniare versterker er achter zetten maar dat is misschien wel wat overdreven.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mick

Bericht door Mick »

Dank voor je snelle antwoord. Ik had al eerder op jouw antwoord gereageerd ik vraag me alleen af of dat is aangekomen. Vandaar dat ik het nog even probeer.

Aangezien ik de babyfoon liefst in zijn huidige vorm hou ga ik voor het verkleinen van de emmitorweerstand. (alhoewel ik ook wel voel voor een extra liniaire versterker een beetje over power kan nooit kwaad)

mijn vraag is hoe herken ik de emmitorweerstand en hoeveel mag ik deze verkleinen voor maximaal resultaat.

bvd

groet

michiel
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Dit is toch de eerste keer dat ik jouw reactie zie. Er is dan iets mis gegaan met jouw vorige. Je moet in de babyfoon kijken waar de antenne vanaf komt. Die gaat dan meestal naar een spoeltje en dat spoeltje komt meestal aan de collector van de eindtransistor. Moet je even zoeken en eventueel maak je een fotootje ervan als je mocht twijfelen.
Die transistor heeft een emittor weerstand. Maak die eens 75% van de waarde die hij nu heeft. (b.v. was 100 ohm wordt nu 75 ohm). Kijk eens wat je bereik nu is geworden. Voel ook eens of de transistor niet te warm wordt.
Ik hoor het wel.
Succes.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mick

Bericht door Mick »

op een of andere manier blijf ik problemen houden om je te bereiken. Maar ik blijf het proberen dus als je dadelijk meerdere gelijkluidende berichten tegen komt weet je waar het aan ligt.

Dank weer voor je reactie. Alhoewel je uitleg duidelijk was en ik alle vertrouwen in had dat ik hem zou vinden zonk de moet in mijn schoenen toen ik de babyfoon open maakte. Ik maak derhalve dankbaar gebruik van je aanbod dat ik een fot mag meezenden. Echter hij is veel groter dan 100 KB en het is me niet gelukt om hem te verkleinen. Kan ik hem ergens anders naar toe zenden?

Groet Michiel
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

teddedeboer apenstaar gmail punt com

daar mag die naar toe dan host ik hem zelf voor jou, beter een grote foto dan een kleine...

Het is wel een draadloze en niet één over het lichtnet??

Een foto doet wonderen...

Tedde
Plaats reactie