Aantal vragen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Erik

Aantal vragen

Bericht door Erik »

Hallo,

Ik heb even een aantal vragen opgespaart waar ik zo snel geen raad mee weet.

- Kristal. Ik weet dat deze bv bij een PIC processor word gebruikt voor de kloksnelheid. ik weet ook als je er een stroom doorheen stuurt dat deze dan gaat "trillen" en een puls geeft.
Hoe kan ik in de praktijk een losse kristal aansluiten en laten trillen?
Kun je kristallen ook parallel of serie zetten?

- Kleine condensator over de voedings pinnen van een IC.
Waar diend deze condensator eigenlijk voor? ik merk niets als er ik nou wel of geen gebruik.

- http://www.bobblick.com/techref/project ... nedec.html
Stel dat ik deze tone decoder bouw, en aansluit kan ik dan het nummer zien die mijn beld? of kom die overeen met de "normale" nummer melders waarvoor je moet betalen om deze te kunnen gebruiken?

- Motoralarm
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb 2 kapotte motor alarmen en ik zou graag de zender willen gebruiken.
Mijn idee is dus om een ontvanger te maken. Weet iemand een schema ervan? of moet ik de ontvanger op de printplaat van het alarm gebruiken?

Bvd, Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Door een kristal op een schakeling aan te sluiten gaat hij inderdaad oscilleren en op de uitgang van die schakeling zie je dan de frequentie van die oscillaties. Hier een link naar oscillatoren.
Kristallen kun je niet parallel of in serie zetten. De schakeling kan maar op een frequentie oscilleren.
De condensator vlak bij de voedingspunten van een ic is er om de eventuele stroom spikes die het ic genereerd bij interne omschakelingen netjes te absorberen zodat het buur ic deze niet op zijn voeding krijgt.
Wanneer je die toon decoder aansluit en je betaald de ptt om nummers te krijgen om via een nummer melder deze te zien dan zie jij ook iets. Let wel dat en meerdere systemen zijn om nummers over te sturen. De PTT heeft een ander systeem dan telefoon via de kabel. Deze schakeling geeft een kode uit de ontvanger gaat alleen verder wanneer de kode klopt. Als je dat er alemaal uitsloopt dan kun je wel vanalles weg zenden en ontvangen, Alleen ontvang je dan ook andere rommel die iemand anders uitzend.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Erik

Bericht door Erik »

Hoi Mat,

Bedankt voor je snelle reactie en het mooie pdf bestandje :wink:

Welke waarde condensator gebruik jij altijd bij een IC? of is dit afhankelijk per type? in de nano's of pico's?

Wat vind jij dan een beter optie om draadloos te zenden voor bv een alarm? (dat je niet andere rommel ontvangt).

mvg, Erik
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

100 nF is meestal de waarde bij elk ic over de voeding.
En gecodeerd zenden is het beste want dan ben je er zeker van dat het voor jouw is en niet van de buren of zo.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie