5 ledjes
5 ledjes
hallo ben nieuw hier en heb niet veel verstand van electriciteit vandaar ook mijn vraag.
Ik wil felle 5 Ledjes aansluiten op stopcontact,
welke ledjes heb ik dan nodig en wat voor dingen nog meer dan ledjes.
moet ik ze in serie of parralel.
en of jullie weten waar ik al deze zooi goedkoop kan krijgen
ik de ledjes nogal ver uitelkaar zetten, is het dan handig om een lange printplaat te kopen of kan het ook op een andere manier?
(spijt me als ik niet goed genoeg gezocht heb maar ik kon niets over ditgene vinden)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen iig alvast bedankt.
gr bart
Ik wil felle 5 Ledjes aansluiten op stopcontact,
welke ledjes heb ik dan nodig en wat voor dingen nog meer dan ledjes.
moet ik ze in serie of parralel.
en of jullie weten waar ik al deze zooi goedkoop kan krijgen
ik de ledjes nogal ver uitelkaar zetten, is het dan handig om een lange printplaat te kopen of kan het ook op een andere manier?
(spijt me als ik niet goed genoeg gezocht heb maar ik kon niets over ditgene vinden)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen iig alvast bedankt.
gr bart
-
janvanbree2
- Contacteer:
Je moet eerst een bepaalde LED kiezen omdat daarvan afhangt welke componenten je verder nog nodig hebt. Als je de led's ver uit elkaar wil zetten zou ik een klein printje maken met daarop een de voeding en weerstanden en elke led met 2 draadjes verbinden met deze print. Heb je al led's? dan moeten we de spanning en stroom van deze led's weten. Heb je nog geen led's, dan kunnen we je wel adviseren...
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
-
janvanbree2
- Contacteer:
Oh ja, ook wel belangrijk detail. welke kleur leds wil je?
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
euh ik wil eigenlijk het liefst 3 blauw en 2 groen.
ik zie wel net op ledjes.nl dat je daar alleen blauwe ledjes op 3.5V kan krijgen en groene alleen op 2V.
en ik wilde net op ledjes.nl de weerstand waarde uitrekenen, maar hoeveel mA heeft een led?
en toen ik 20mA invulde toen werd er een waarschuwiing gegeven dat er in het voorschakelweerstand ongewoon veel energie wordt gedissipeerd (hitte), wat betekent dit precies?
wat is trouwens eigenlijk het verschil van een 3mm led en een 5mm led?
gr barrie
ik zie wel net op ledjes.nl dat je daar alleen blauwe ledjes op 3.5V kan krijgen en groene alleen op 2V.
en ik wilde net op ledjes.nl de weerstand waarde uitrekenen, maar hoeveel mA heeft een led?
en toen ik 20mA invulde toen werd er een waarschuwiing gegeven dat er in het voorschakelweerstand ongewoon veel energie wordt gedissipeerd (hitte), wat betekent dit precies?
wat is trouwens eigenlijk het verschil van een 3mm led en een 5mm led?
gr barrie
-
janvanbree2
- Contacteer:
ok even een voor een.
3 blauwe en 2 groene is geen probleem in princiepe.
Een normale stroom voor een LED is inderdaad 20mA dus zal ik daar even vanuit gaan.
Een voorbeeld:
3 blauwe en 2 groene is geen probleem in princiepe.
Een normale stroom voor een LED is inderdaad 20mA dus zal ik daar even vanuit gaan.
Een voorbeeld:
- Bijlagen
-
- ledcircuit1.jpg (96.68 KiB) 13694 keer bekeken
-
janvanbree2
- Contacteer:
en het verschil tussen een 5mm en een 3mm led is alleen de diameter van de led. verder meestal nix. maar altijd even de specs in de gaten houden.
-
janvanbree2
- Contacteer:
D1 is een diodebrug. deze kun je in zijn geheel kopen of opbouwen uit 4 losse diode's (bijvoorbeeld 1n4001).
U1 is een spanningsregelaar type LM7805.
C1 is de afvlakcondensator type 16V/1000uF.
Je kunt deze materialen allemaal kopen bij bijvoorbeeld Conrad of bij een locale elektronica-zaak. Die hebben ook wel een stukje experimenteerprint om het zaakje netjes op de monteren. Ik heb vanavond geen tijd meer om er bestelnummers bij te zoeken, maar als je het bij Conrad wil bestellen kan ik dat nog wel ff doen.
U1 is een spanningsregelaar type LM7805.
C1 is de afvlakcondensator type 16V/1000uF.
Je kunt deze materialen allemaal kopen bij bijvoorbeeld Conrad of bij een locale elektronica-zaak. Die hebben ook wel een stukje experimenteerprint om het zaakje netjes op de monteren. Ik heb vanavond geen tijd meer om er bestelnummers bij te zoeken, maar als je het bij Conrad wil bestellen kan ik dat nog wel ff doen.
- deejayke
- Contacteer:
een lagere spanning pakken van transfo zal ook al wonderen verrichten denk ik, niet?? 9V
grtzzz
grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
-
janvanbree2
- Contacteer:
in dit geval is de koelplaat inderdaad misschien niet noodzakelijk maar het is een goede gewoonte om dit eigenlijk altijd wel te doen.