teller
teller
hallo,
het is heel simpel maar ik kom der ff niet meet uit
voor school heb k een counter nodig maar iok weet nie meer hoe ik zo iets moet bouwen het kan met 2 7 segmetnen displees.
het moet optlellen als je op een knopje drukt.
kan iemand me helpen?
het is heel simpel maar ik kom der ff niet meet uit
voor school heb k een counter nodig maar iok weet nie meer hoe ik zo iets moet bouwen het kan met 2 7 segmetnen displees.
het moet optlellen als je op een knopje drukt.
kan iemand me helpen?
k ben een newbi dus k weet nog nie veel
-
Mat Janssen
- Moderator

Een HEF4518 of CD4518 zijn dubbele tienteller is een huisje.
Hiermee kun je van 0 tot 99 tellen.
WAnneer je dan tussen de uitgangen van te tellers en de ingangen van je 7 segment display's een decoder HEF4543 ofCD4543 plaatst dan zie je die cijfers netjes van 00 to 99 veranderen wanneer je op de tel ingang een nette puls zet.
Kijk eens of je hier wat mee kunt doen.
Hiermee kun je van 0 tot 99 tellen.
WAnneer je dan tussen de uitgangen van te tellers en de ingangen van je 7 segment display's een decoder HEF4543 ofCD4543 plaatst dan zie je die cijfers netjes van 00 to 99 veranderen wanneer je op de tel ingang een nette puls zet.
Kijk eens of je hier wat mee kunt doen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

- deejayke
- Contacteer:
met de 74xx reeks kun je ook een 100 teller bouwen in multisim
74LS90
74LS92
74LS93
let wel dat in multsim een van deze tellers niet simuleerbaar is. (ik geloof dat het de 74LS92 was)
als je wil mail ik je de 100 teller door, heb deze toevallig staan in multisim-file, maar dan moet je den pulsgenerator nog wel vervangen door een schakelaar en een schmitt-trigger.
M.v.g.
74LS90
74LS92
74LS93
let wel dat in multsim een van deze tellers niet simuleerbaar is. (ik geloof dat het de 74LS92 was)
als je wil mail ik je de 100 teller door, heb deze toevallig staan in multisim-file, maar dan moet je den pulsgenerator nog wel vervangen door een schakelaar en een schmitt-trigger.
M.v.g.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
dennviss schreef:die chips staan nie in multisim
k zal ff kijken of k ze anders kan maken met losse componenten en behulp van de datasheet
Misschien moet je wat langer kijken en denken, aangezien er maar 13 minuten tussen de twee posts zitten..denviss schreef:met de data sheets kom ik ook nie echt ver![]()
-
Mat Janssen
- Moderator

- deejayke
- Contacteer:
niet veel dennvis... als de voedingspootjes niet aanwezig zijn heb je maar twee opties in multisim... of de ic wordt zowiezo al gevoed OF het is niet simuleerbaar, je zou het mits aanpassen van je programma wal werkende krijgen maar dan moet je volledig gaan uitrekenen hoe het IC werkt want multsisim is tenslotte een rekenprogramma... en geloof mij, da is echt onbegonne werk
dus testen op een breadbordje zou ik zeggen.
m.v.g.
m.v.g.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator