comming home schema

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
jeridi

comming home schema

Bericht door jeridi »

Hoi,
Ik ben nieuw op de site en een echte leek wat elektronica aan gaat.
Waar ik naar op zoek ben is een schema om zelf een coming- leaving- home op de auto te maken.
Met andere woorden, als ik in het donker door middel van de afstandsbediening van de centrale vergrendeling de deuren ontgrendel is het de bedoeling dat de stand- en mist- lichten enige (liefst instelbare) tijd gaan branden. Ook als ik de auto in het donker op slot doe is het de bedoeling dat dezelfde lichten enige tijd gaan branden. Het zou wel zo moeten werken dat van het ogenblik dat als ik het contact van de auto aan zet (om hem te starten) het systeem moet uitvallen. Weet iemand van jullie hier een schema van, of voor te maken, en welke componenten ik hier voor nodig heb?
als ik eens wist hoe
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je hebt dus een timer nodig die getriggerd wordt door je afstandsbedienning . En nogmaals door je deurkontakstslot als het donker is.
Licht en donker kun je zien d.m.v. een LDR (lichtgevoelige weerstand)
Als timer kun je een NE555 nemen die dan een relais bediend waarvan zijn kontakten het licht verzorgen. Om jou beter te kunnen helpen moet ik van jou weten hoe die start signalen eruit zien. Dat zul je mij toch allemaal moeten vertellen anders wordt het niks.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
jeridi

Bericht door jeridi »

Hoi,
bedankt voor de reactie.
Ik zal proberen om me iets te verduidelijken.
De afstandsbediening doet eigenlijk niets te zaken, deze stuurt automatisch de centrale vergrendeling (CV) en het is hierop dat ik kan verder bouwen (denk ik).
De CV krijgt zowel bij openen als sluiten (weliswaar via een ander contactpunt) een korte puls van +12V.
Om het systeem kenbaar te maken dat het contact van de wagen aan staat zou ik het kunnen voorzien van een constante +12V.
De lichtgevoelige weerstand zou liefst zo klein mogelijk (krijgt ergens een plaats achter de venster) en los van het systeem (komt onder het dashboard) moeten zijn.
als ik eens wist hoe
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Hier een voorstel.
Kijk maar eens of je het begrijpt.
Bijlagen
comming-home.GIF
comming-home.GIF (4.2 KiB) 6188 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
jeridi

Bericht door jeridi »

:shock: Thanks mate, moest ik er nu nog iets van begrijpen dan was er niks aan de hand :D
Sorry hoor maar ik ben een echte leek, zeker wat al die symbolen aan gaat :oops: het enige wat me duidelijk is, is waar de CV en het contaktslot naar toe moeten en ik veronderstel dat op de +12V een constante spanning en op de 0V de aarding mag komen....blijft me nog een raadsel waar al die symbolen voor staan, waar de lampen aan komen en die lichtgevoelige weerstand.......die zou ergens los van de print, achter het venster moeten komen (kan ik er die zo maar tussen uit halen en door middel van draadjes ergens anders monteren?
als ik eens wist hoe
nemeg

Bericht door nemeg »

Als ik je antwoord lees, zou ik iemand in je omgeving zoeken die dit meer
heeft gedaan en je daarbij wil helpen.
Anders kan het zijn, dat als de schakeling klaar is, de auto allang versleten is en de schakeling niet meer nodig is.
Bij het schema staan nu wat teksten, wie wat voorstelt.
Misschien helpt dit een beetje.
Als je nog nooit een printje in elkaar gesoldeerd hebt, zou ik er niet
aan beginnen maar iemand zoeken die je daarbij helpt.
Bijlagen
comming-home 1.gif
comming-home 1.gif (9.21 KiB) 6100 keer bekeken
jeridi

Bericht door jeridi »

ik denk wel dat het zo moet lukken.
Bedankt voor je hulp.
als ik eens wist hoe
Plaats reactie