basis elektronica

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
pirate

basis elektronica

Bericht door pirate »

het zal voor jullie heel makkelijk te beantwoorden zijn maar ik weet nietzogoed hoe en waar voor het word gebruikt. en hoop op een kleine toelichting

het gaat om de volgende componenten:( heeft te maken met me vorige topic over makenvan de voeding)

-twee parralel staande condensators. zover ik weet staan ze met de plus aan elkaar. en zit in een gedeelte met gelijkgerichte stroom. daarvan zitten ze tussen de plus en min. zijn deze al voor de afvlakking?? en wat is het voordeel van twee condensatoren in parralel zetten dan. dan word hij tog een hogere vervangings. bijvoorbeeld als je twee van 2uF hebt wordt de vervanging 4uF. hoe zo zou je dit doen

-twee parralelle diodes. in tegenovergestelde richting. gellof dat dit diac heet. waarvoor word dat gebruikt er zit maar twee aansluitingen aan dus gewoon plus min

-een spoel in serie met een weerstand.

-een REF in de gelijk afvlak gedeelte van een voeding

- een zener diode

alvast bedankt
Flupke

Re: basis elektronica

Bericht door Flupke »

1)2 parralel staande condensators: goedkoper,plaatsindeling,....
2) 2 diodens in tegengestelde zin: 1 van de 2 diodens zal altijd in doorlaat staan dus spaningsval is 0.6-0.7 volt
DIAC zal het niet snel zijn : werking: http://home.planet.nl/~heuve345/nl/elec ... ourse.html
3)spoel met condensator
eigenschap spoel is laat enkel "dc" door => ontstoorfilter
4)REF => Referentie?
5)zener dioden : slaat door bij een gekende spanning in sperzin!
Plaats reactie