School presentatie
School presentatie
Ik moet voor het vak algemene natuurwetenschappen een presentatie houden over radiotechniek. Het leek mij leuk om hiervoor een simpel zender te bouwen om daarmee aan de andere kant van de klas een meetbaar spanningsverschil in het een of ander op te roepen. De zender hoeft dus niet te modulerne of af te stemmen te zijn. Het gaat puur om spanningsverschil, anders wordt het veel te lastig. Heeft iemand hier schama's voor?
Dank!
Dank!
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Het is eigenlijk een stroommetertje (of een universeel meter op het stroom bereik) De potmeter is om de meter een beetje in te stellen zodat je de gevoeligheid een beetje kunt regelen.
Antennes maaf je ongeveer 75 cm.
De nummers 2n2219 of 2n2222 slaan op de transistor. Transistoren hebben tegenwoordig ook een nummer.
Antennes maaf je ongeveer 75 cm.
De nummers 2n2219 of 2n2222 slaan op de transistor. Transistoren hebben tegenwoordig ook een nummer.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Stroom meter is altijd in amperes, Spanning is volt.
Maar in dit geval zijn het maar microamperes. En de veldsterkte waardes ??????? Geen idee. Daarvoor moet je een echte geijkte veldsterkte meter op de kop ziet te tikken en de jouwe dan proberen te kalibreren. Nu heb je alleen maar een meter waarmee je kunt zien dat naarmate de afstand groter wordt, de veldsterkte afneemt. En met de trimmer kun je inderdaad de frequentie instellen. Niet dat dat voor jouw toepassing interessant is, maar het kan wel. Je zit met deze zender in het gebied van de radio FM band 87 tot 108 MHz.
Maar in dit geval zijn het maar microamperes. En de veldsterkte waardes ??????? Geen idee. Daarvoor moet je een echte geijkte veldsterkte meter op de kop ziet te tikken en de jouwe dan proberen te kalibreren. Nu heb je alleen maar een meter waarmee je kunt zien dat naarmate de afstand groter wordt, de veldsterkte afneemt. En met de trimmer kun je inderdaad de frequentie instellen. Niet dat dat voor jouw toepassing interessant is, maar het kan wel. Je zit met deze zender in het gebied van de radio FM band 87 tot 108 MHz.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

De meter geeft geen resultaat. Zijn mijn diodes kapot (4 jaar oud) of hiervoor toch niet geschikt? Ik heb ze doorgemeten. In de doorlaatrichting hebben ze 30 KOhm weerstand en omgekeerd 40 KOhm. De diode reading (geen idee wat voor eenheid daarbij hoort) is 300.
Maakt het uit welke BC547? B of C bedoel ik.
Maakt het uit welke BC547? B of C bedoel ik.
-
Mat Janssen
- Moderator

Het achtervoegsel bij de transistor is niet er belangrijk voor jou in dit geval. De 300 bij de diode meting is 300 mV Dat lijkt ok.
Probeer er eerst eens achter te komen of je zendertje werkt, met behulp van een radio op de fm band moet je kunnen ontdekken of hij zendt.
Probeer er eerst eens achter te komen of je zendertje werkt, met behulp van een radio op de fm band moet je kunnen ontdekken of hij zendt.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator