vast geheugen op PIC

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
ElektroGod

vast geheugen op PIC

Bericht door ElektroGod »

Hallo,

Ik heb een vraagje i.v.m. PIC-processoren. Heeft een PIC (vb. PIC16F628) een geheugen dat je met bv. drukknoppen kan instellen. Als de stroom uitvalt moeten de gegevens nog in de PIC staan. Dus niet het geheugen dat je programmeert.

Moest dit niet duidelijk zijn: Men drukt op een drukknop. Per keer men erop drukt, telt de PIC 1 getal verder en geeft het weer op een display. Als men de stroom uitzet, en nadien terug inzet, moest het nummer van de keer voor men de stroom uitzette, terug op de display komen.

Nu is mijn vraag: Kan een pic dit? Indien ja, met welk geheugen? Indien nee, welke IC kan ik hiervoor het beste gebruiken?

alvast bedankt,

ElektroGod
Laatst gewijzigd door ElektroGod op za 21 okt 2006, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

ja een pic kan dat mbv eeprom.
je moet kijken dat je een type hebt met eeprom aan boord zoals de 628.

Je kunt dan telkens naar de eeprom schrijven, of nog beter; je bewaakt de spanning en zet een elco bij je pic.
Als de spanning voor de elco wegvalt, slaat de pic nog snel alles in de eeprom op, wat klaar is tegen dat de elco zijn spanning daalt en je systeem uitvalt.
janvanbree2
Contacteer:

Bericht door janvanbree2 »

Je moet met die EEPROM inderdaad wel een beetje opletten omdat die een beperkt aantal schijfbewerkingen kan hebben, 1 miljoen ofzo. Het lijkt veel, maar als je die pic continu naar dat EEPROM laat schrijven zit je er zo aan. Het idee van joeri is wel goed met die ELCO. Je kunt met een AD ingang van die PIC die spanning heel goed bewaken...
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
ElektroGod

Bericht door ElektroGod »

Ik ben toch van plan de EEPROM te gebruiken. Hij wordt hoogstens 1 keer per week overschreden. De controle van spanning is iets te moeilijk denk ik, soms staat het apparaat een maandje stil (zonder stroom).
Plaats reactie