In de meeste meterkasten zitten drie analoge meters voor gas, water en licht. Die meting wil ik graag mijn computer inlezen.
Natuurlijk mag ik van de verschillende instanties niet de meters openschroeven om er mijn eigen sensoren in te bouwen en ik eigenlijk geen zin heb om mijn eigen gas/water/licht meters in de pijpen te bouwen wil ik het volgende doen:
Met behulp een opto-elektronische schakelaar te meten hoevaak de analoge meters zijn langsgekomen.
Met de stroommeter heb ik te maken met een ronddraaiend wiel, met daar een zwartstreepje. Het voorbij komen van het streepje moet worden geregistreerd.
Bij de gasmeter gaat het om een analoge counter waarvan de kleinste digit maatstreepjes heeft. Die maatstreepjes moeten geregistreerd worden.
Voor het water heb ik te maken met een klein zwart wieltje dat ronddraait. Daar zitten kleine ribbels op. Het voorbijkomen van de ribbels moet worden geregistreerd.
Op alle meters zit een plastic/glazen afscheiding waar ik niet doorheen kan. De afstand tot het bewegende voorwerp is dus variabel.
Waar ik nu hulp bij nodig heb
Ik heb behoefte aan een schakeling die dit de aantallen keren dat een metertje is langsgekomen kan opslaan in een 3 verschillende counters en dat die counters uit te lezen zijn door een computer.
Ik weet dat het niet moeilijk moet zijn. Als ik alleen al een schets heb van het registreren van het voorbijkomen van een metertje, dan lukt het me ook nog wel zelfsstandig met wat IC's het laatste traject te fabriceren.