Probleem met wasmachine

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
pelelaur

Probleem met wasmachine

Bericht door pelelaur »

Hallo, onze wasmachine warmt niet meer. Ik heb het element al doorgemeten en dat is ok. Ik denk dat mogelijk de triac die de verwrming stuurt defect kan zijn. Dit betreft een TRIAC MAC15M. Als ik meet tussen main termainal 1 en de gate heb ik ongeveer 70 Ohm weerstand. Tussen MT1 en MT2 en tussen GATE en MT2 meet in oneindig grote weerstand. De weerstand van 70 Ohm meet ik tussen MT1 en GATE in beide richtingen. Is de Triac stuk denken jullie? De triac is verwijderd uit de print bij de metingen. Graag advies.
Peter
Dank u
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Een triac kan je op die manier niet doormeten.

Wat je wel kan doen is een voltmeter over het verwarmingselement zetten en kijken of het spanning krijgt. En als het geen spanning krijgt de triac is vervangen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
pelelaur

Bericht door pelelaur »

Over het verwarmingselement heb ik gemeten =>geen spanning.
De wasmachine doet alles wat ie moet doen behalve verwarmen.
Klein detail. Enkel op het laatste van zijn programma zwiert hij de was wel droog maar daarna neemt hij terug water en stopt de machine. Zou het kunnen dat de defecte triac het programma op het laatste in de war stuurt?
Had al gedacht aan nieuwe programmeermodule maar die is schandalig duur: 550 Euro ongeveer. Das dus geen optie.
Peter
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

In serie met het verwarmings element zit meestal ook een thermische veiligheidsschakelaar (droogkookbeveiliging) kijk eens of die is ingekomen. Meestal zijn ze resetbaar.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pelelaur

Bericht door pelelaur »

De macine heeft geen droogkookbeveiliging. Het is een siemens siwamat WXLS1050FG/01
Schema van de machine : https://portal.bsh-partner.com/portal(b ... LFRAME.HTM
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Deze link geeft een overzicht waarna ik een land moet kiezen en een naam + wachtwoord moet ingeven.
Kun je dit niet anders doen!! zodat we het schema in het echt te zien krijgen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pelelaur

Bericht door pelelaur »

Ja sorry , was vergeten dat je geregistreerd en ingelogd moet zijn. Zal dus niet gaan. Het schema betreft een mechanisch schema en geen elektrisch diagram spijtig genoeg. Sorry. Zal eens een nieuwe triac proberen en als dat niet lukt => oud ijzer
Peter
Flupke

Bericht door Flupke »

pelelaur schreef:Ja sorry , was vergeten dat je geregistreerd en ingelogd moet zijn. Zal dus niet gaan. Het schema betreft een mechanisch schema en geen elektrisch diagram spijtig genoeg. Sorry. Zal eens een nieuwe triac proberen en als dat niet lukt => oud ijzer
Peter
ergens moet hij de temperatuur meten van het water.
Zo te horen is het geen oud beestje, maar voor 550€ heb ja al een nieuw:-)
pelelaur

Bericht door pelelaur »

Ja inderdaad, hij is nog zo goed als nieuw maar siemens vraagt dus een schandalige prijs voor de module. De machine is vijf jaar oud en staat al een jaar stil. Ik had ze overgekocht als reserve omdat de onze ook bijna stuk is. Zal wel niet lukken om ze te maken. Heb dat altijd voor als het voor mezelf is. Als anderen aan mij iets komen vraag krijg ik altijd alles gemaakt maar voor mezelf.... pfft.
Flupke

Bericht door Flupke »

tja het enige wat in van het sturing gedeelte zou nalopen is het voedingsgedeelte en ook de stekker verbindingen.

in mijn wasmaschiene heeft men binnen de 3 jaar garantie al 1 motor, 1 stuurprint en 1 Verwarmingsweerstand vervangen...
sijmenkrans
Contacteer:

Bericht door sijmenkrans »

Kijk eens of je verwarmings relai niet kapot is
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk niet dat daar een relais voor worden gebruikt aangezien er triacs op de sturing staan.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Plaats reactie