vertraging in uitschakelen koplampen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
barry

vertraging in uitschakelen koplampen

Bericht door barry »

Geachte dames, heren

Ik loop al een tijdje met het idee om mijn auto te voorzien met "follow me home" verlichting.
Voor degene die niet weten wat het is,de uitleg in een notedop. Als je de verlichting van je auto uitzet blijt de verlichting gedurende een aantal seconden aanstaan zodat je niet moeilijk hoeft te doen bij de voordeur van je huis en je in 1 x het sleutelgat weet te vinden :D

Nou ben ik dus op zoek naar een schakeling die dit realiseert of een relais. Er zijn wel relais te koop die een vertraging hebben voor bijv de binnenverlichting. Alleen het probleem daarvan is dat de spanning niet in 1 x afvalt maar geleidelijk. Dit lijkt me niet goed voor de velichting en zeker niet voor xenon-lampen.

Het betreft dus een 12 v systeem waar niet zoveel ampere door heen stroomt aangezien je het relais (laten ik maar relais volhouden :D ) in de stuurstroom zet , neem ik aan. En door je verlichtingsschakelaar gaat ook geen 10amp.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt altijd met een NE555 een tijd vertrager bouwen die dan je lamp relais in een keer uitschakeld.
Bij de afdeling diversen staan wat div. schakelingen waaronder een "oneshot" dit is een tijdvertrager.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
barry

Bericht door barry »

sorry ben nieuw hier.

kan de afdeling diversen niet vinden?????

heb gezocht op NE555 daar word ik geen wijs uit en gezocht op ONESHOT maar dat word hem ook niet.

Heb je een directe link? En werkt het op 12 volt gelijkspanning of is dat een domme vraag?

ik ben van het type dat als ik thuis een lamp aansluit en de schakelaar omzet de magnetron aangaat. wisselstroom is niet mijn ding. gelijkstroom ook niet maar iest meer kaas van gegeten door mijn opleiding (ook niet erg aanwezg geweest :wink: )
Mat Janssen
Moderator
Moderator

yprgwt

Bericht door yprgwt »

als je al een vertraging hebt op je binnenverlichting dan kan je deze tijd gebruiken om je verlichting te laten branden. alleen een relais laten bekrachten middels binnenverlichting en dan het relais de schakelaar laten vervangen. Heb ik ook gedaan met mist verlichting voor en achteruitrijlicht achter.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Als ik zo naar de datum kijk wanneer deze vraag kwam en wanneer jij het antwoord gaf, dan zal er wel al iets gebeurd zijn, denk ik. :lol:
Plaats reactie