twee auto baterijen parallel schakelen met verschillend Ah

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
OSTY

twee auto baterijen parallel schakelen met verschillend Ah

Bericht door OSTY »

Hallo, ik heb in mijn camper een batterij van 12v 105Ah, ik zou graag parallel een grotere batterij van 12v 230 Ah plaatsen, dus samen zou ik ongeveer 330Ah hebben. Ik heb gehoord dat deze opstelling niet kan daar de batterijen niet dezelfde Ah hebben, zoals ik die wil zou dat problemen geven voor het opladen via de 220v lader en de auto alternator?
ook heb ik gehoord dat tijdens het verbruik de grote batterij de kleine zou terug opladen ??
is er een electronische schakeling waar dit wel zou werken ?
Graag wat raad
Groetjes Osty :?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk dat dat inderdaad zo zal zijn. Je kunt de accu's "parallel" zetten door bij elke accu een dikke diode in serie op te nemen voor de stroom afname.
Voor het opladen is misschien bij de kleine accu een serie weerstand en een diode alleen al voldoende.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
OSTY

Bericht door OSTY »

dus als ik goed versta moet beide batterijen dezelfde weerstand hebben, enig idee hoeveel die serie weerstand zou moeten zijn voor de kleine batterij, en wat betreft die diode, welke diode zou lukken
Osty
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Je kunt de accu's wel parallel schakelen maar de situatie is niet ideaal.
De capaciteit is niet 335 Ah omdat de stromen ongecontroleerd lopen en beide accu's niet gelijktijdig vol of leeg zijn.
Stromen zijn afhankelijk van diverse factoren zoals capaciteit, leeftijd en type.
Het gaat -neem ik aan- bij beiden om tractie batterijen.

Gebruik een goede elektronische lader met automatische afslag naar evt. 13,5 volt zodat beiden echt goed laden. (bijv. Mastervolt, 25 a 30 amp)
Een flinke dynamo werkt uiteraard ook.

Bij ontlading zal de 2e accu altijd mee gaan werken en onderling zal in rust wat stroom kunnen gaan lopen. Maar dat is tijdelijk.
En elkaar leegtrekken kan niet tenzij er een defect is.

Kortom, ik zou het gewoon doen, het is altijd meer dan 230 Ah wat aan capaciteit over blijft. Zorg wel voor voldoende dikke aansluitleidingen.
GvH-E
Plaats reactie