Net nieuw hier en gelijk al een vraag
Ik zag deze: http://www.schakelingenonline.nl/schake ... sten/1.htm schakeling, en het leek me wel leuk om deze te bouwen. Alleen ik kan geen weerstand met 1/2 watt vinden, wel met 1/4 watt of 1 watt. (ik ben nog een beginner). Kan ik die weerstand vervangen door een met een ander wattage?
Alvast bedankt!
De weerstand staat in de schakeling aangegevens als 1/2 Watt.
Als je gaat rekenen kom je bij 50 Volt aan ( (UxU) / R ) = ( (50 X 50 ) / 2200 ) = 1.14 Watt.
( ik heb hierbij het spannings verlies over de leds van ca. 1.7 Volt weg gelaten)
Het ligt eraan hoelang je de 50 Volt erop laat staan, hoe warm de weerstand gaat worden.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Je kan altijd vervangen door een weerstand van een hoger vermogen (Watt). Die Watt slaat namelijk op de toegelaten hoeveelheid energie die in warmte wordt omgezet in de weerstand. Die nemen wel meer plaats in dan...
Je neemt een spanning van 12V en sluit daarop een weerstand van 1/2W 1kOhm op aan. Voldoet die 1/2 Watt?
Simpele berekening:
12V/1000Ohm = 0,012A = 12mA -> Wet van Ohm U = I*R
P=U*I= 12V * 0,012A = 0,144W -> een 1/4W weerstand volstaat zelfs al want die ligt qua wattage al ruim erboven, dus een 1/2W weerstand volstaat zeker !