Ik vroeg me af of het mogelijk is om een computer te rebooten via de printerpoort.
Volgens iemand die lid is op dit forum is dit mogelijk
Ik zat te denken om een stekkertje voor op het moederbord van een oude computer af te halen, en hier 2 lange draadjes aan te solderen.
Vervolgens sluit ik deze aan op de printerpoort en wil ik er via C#.net een stroompje erdoor laten lopen.
Mijn vraag is alleen, is dit te realiseren, en is dit goed voor de computer? (Qua hoeveelheid stroom etc.)
ja dit is realiseerbaar, je vervangt het knopje aan je frontpaneel van de pc die je wil rebooten door een transistor. Deze stuur je dan aan met je printerpoort van de andere pc. Dit lijkt me het simpelste zonder al te veel te moeten veranderen aan de huidige situatie.
Is het niet mogelijk om het rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten? De power jack eraf halen en hier zelf 1tje op doen waar 2 draden aan zitten?
Wil het liefst de originele power knop in takt laten
zoals onderstaand schema:
alleen laat je de voedingsspanning, R2 en D1 weg en hang aan de C en E van de bc547 je twee draadjes van je mobo. En waar data staat, daar hang je je printerpoort aan.
Ik zelf heb niet echt verstand van al die elektronica, maar volgens mij is het me duidelijk.
Wat ik dus nodig heb is:
- bc547B (Iemand zei dat die met B precies het zelfde is)
- Weerstand (4K7)
Aanvoer van de poort gaat naar de weerstand, weerstand naar de transistor > C en E naar me moederbord en klaar?
Loopt het moederbord verder geen gevaar dan, dat hij bijvoorbeeld kapot gaat?
En die weerstand kan ik niet vinden op de site van een elektronica winkel hier in de buurt, heb je daar misschien iets meer gegevens over?
Ik heb totaal geen idee wat je daarmee bedoeld Dus ik wacht wel af
Heb ook nog een ander vraagje, hoeveel computers kan ik maximaal op die port aansluiten? (Als ik PER computer wil zeggen of die moet rebooten)
In plaats van de Resetknop wou ik gebruikmaken van de Power Knop, (Om het dus ook aan te kunnen zetten als die uit is )
En op het moederbord staat aangegeven waar de + en waar de - moet komen, dus dat zit wel goed
Echter snap ik alleen niks van het schema, dus daar moet ik nog even zien uit te komen
Even een nieuwe vraag, waarvoor dient die 12 volt nu opeens?
Ik wil namelijk dit toepassen op meerdere computers, moet ik dan elke keer een 12 volt trafo kopen?..
Je parallelle poort kan maar heel weinig stroom leveren. Als je die optocoupler rechtstreeks zou aansluiten gaat je poort kapot.
Daarom dient die 12V. Je hebt maar 1 adapter nodig. Die 12V zit namelijk aan de kant van de parallelle poort en daardoor kan je voor die 12 uitgangen 1 adapter gebruiken. Je kan die 12V eventueel ook aftakken van de pc waarvan je de parallelle poort gebruikt. (Gele kabel van de voeding = 12V en zwart = massa.)
Als alles goed is aangesloten enzo gaat er niks kapot.
Maar best kan je toch even een pci kaartje nemen met een parallelle poort erop. Als je die dan opblaast is je moederbord niet kapot (Tenzij je een heeel grote fout maakt)
stynus schreef:Als alles goed is aangesloten enzo gaat er niks kapot.
Maar best kan je toch even een pci kaartje nemen met een parallelle poort erop. Als je die dan opblaast is je moederbord niet kapot (Tenzij je een heeel grote fout maakt)
Ik bedoelde meer voor de computer die juist gereboot wordt
En dat schema wat je mij hebt gegeven, daar staat de Reset knop op, moet ik de power knop + de reset knop gebruiken, of alleen de power knop? (Wil hem ook aan kunnen zetten indien die uit is).