aktieve subwoofer

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
john w

aktieve subwoofer

Bericht door john w »

Ik heb een theoretische vraag over de versterker van een aktieve subwoofer.
Mijn subwoofer is voorzien van een ingebouwde versterker inclusief een cross-over dat op 100Hz vast staat ingesteld. Nu is van het ene op het andere moment (ik was er niet bij) het sub geluid er mee opgehouden. Kan het zijn, dat door het plotseling (sub in werking) wegvallen van de netspanning deze versterker is gesneuveld?
Het cross-over werkt gewoon wel, want mijn "toppen"krijgen het goede signaal.

hieronder de omschrijving van de fabrikant:

With this, we have probably already mentioned the most important features of this compact, hi-tech band pass subwoofer made of 20 mm poplar multiplex.

The ideal complement to OPERA 110 and TWIN 128 is our new 12" active subwoofer in a sexy outfit with exciting technical specifications and powerful thrust.
The 12" long stroke woofer with 3" oscillation coil moves up to top form in the band pass housing. The 400W/RMS output stage built up in the new innovative MT Amp Sean provides the necessary propulsion at an extremely low weight.

The MT amp design, produced in SMD technology, combines high grade class H technology with new types of high-powered components, higher efficiency and above all fewer components, which reduces costs. In addition, less weight and space requirements allow for a unique performance.
The integral active diplexer allows the simple build up of active systems, separates at 24 dB/octave at 100 Hz and can run both mono and stereo.

The temperature-controlled fan ensures adequate cooling, as the output stage is housed in an enclosed casing to reduce interference. The connection facilities are also flexible: on the input side Neutrik combo sockets are provided for jack and XLR, whilst on the output side there are two XLR Parallel Outs and two XLR HF-X Over Outs available.

The integral dynamic soft clip limiter protects the system from overload. The 35 mm flange permits the use of a spacer bar.

Specificaties:
- 12" Active-subwoofer
- MT-Amp 400 W/RMS
- 40 – 150 Hz (±3 dB)
- Max. SPL 127dB
- Active stereo frequency softening 24 dB/oct. @ 100 Hz
- 2 x Neutrik Combo Input
- 2 x XLR Parallel-Out
- 2 x XLR X-Over-Out
- Phase reverse switch
- Dynamic soft-clip limiter
- Weight: only 18,9 kg/ 42lbs

Misschien dat de wegvallende netspanning een verklaring kan zijn voor het uitvallen?

Groeten, John.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Heeft de sub nog ergens zekeringen zitten die kapot zouden kunnen zijn?
Class H versterkers maken gebruik van meerdere voedings-spannigen.
Voor laag volume word er gebruik gemaakt van een lagere spanning dan voor hoog volume.

Op deze pagina (een eind naar beneden scrollen) staat de principe werking van een class H versterker beschreven.

http://www.answers.com/topic/class-a-amplifier

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
john w

Bericht door john w »

In de versterker zelf zitten inderdaad 2 glaszekeringen, maar deze zijn niet doorgeslagen.Ook de hoofdzekering die van buitenaf bereikbaar is, is in orde.(anders zou natuurlijk de x-over ook niet meer werken)
Maar ik vraag me alleen af of door een (voeding)spanningsuitval, en dat een paar keer na elkaar deze ersterkers kapot kunnen gaan.

Mijn elektronica kennis gaat niet zo ver, dat ik een schema van een versterker kan lezen. :oops:
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Is de voeding een conventionele of een geschakelde voeding?
Geschakelde voedingen kunnen slecht tegen het wegvallen van de netspanning als die kort daarna weer opkomt.

Groeten,
Bertus

john w

Bericht door john w »

Goede vraag, dat weet ik niet. Hoe kan ik dat het makkelijkst zien? Er zit wel een grote ringkerntrafo in in ieder geval.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Als er een grote transfo inzit is het een gewone lineaire voeding. Als het een geschakeld geval is dan zitten er heel kleine transfo's in met heel veel elektronica rond :p.

Maar aangezien je het over een grote ringkern hebt zal het wel een lineaire voeding zijn.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Als er zo'n grote rinkern travo in zit dan is het een conventionele voeding.
Dan zou ik ook flinke diodes en elco's verwachten.
Op de elco's zou je de spanningen kunnen controleren.
Ik verwacht een stel lagere spanningen voor de voorversterker/crossover.,
en meerdere hogere spanningen voor de eindversterker ( dit i verband met classe H ).

Groeten,
Bertus

Plaats reactie