220 V Knipperlicht
220 V Knipperlicht
Hallo iedereen, ik ben nieuw hier in het forum en ook tamelijk nieuw in de elektronica.
Ik heb volgende schakeling in elkaar gestoken en heb een probleem.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/66
In de plaats van de lamp, heb ik een stopcontact geplaatst, zodat er een kerstkrans kan op aangesloten worden, dit kan volgens mij geen probleem zijn.
Als ik de schakeling doe werken, is het echter zo dat de lampjes niet knipperen, maar blijven branden, dan wel niet op volle lichtsterkte.
Kan iemand mij uitleggen wat het probleem zou kunnen zijn, en hoe ik dit zou kunnen oplossen.
Alvast bedankt, winamdia.[/url]
Ik heb volgende schakeling in elkaar gestoken en heb een probleem.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/66
In de plaats van de lamp, heb ik een stopcontact geplaatst, zodat er een kerstkrans kan op aangesloten worden, dit kan volgens mij geen probleem zijn.
Als ik de schakeling doe werken, is het echter zo dat de lampjes niet knipperen, maar blijven branden, dan wel niet op volle lichtsterkte.
Kan iemand mij uitleggen wat het probleem zou kunnen zijn, en hoe ik dit zou kunnen oplossen.
Alvast bedankt, winamdia.[/url]
-
Mat Janssen
- Moderator

Het probleem is de stroom door de triac.
De meeste triac's die gebruikt worden voor een dimregeling hebben een vrij hoge minimale stroom nodig. Als je daaronder blijft dan heeft de triac ontstekings en houd problemen.
probeer de zaak nog eens maar dan met een extra lamp van b.v. 60 watt erbij. Wanneer de zaak dan wel goed werkt, dan moet je een ander type triac gaan zoeken met een houdstroom die in de buurt komt van jouw kerstlampjes.
De meeste triac's die gebruikt worden voor een dimregeling hebben een vrij hoge minimale stroom nodig. Als je daaronder blijft dan heeft de triac ontstekings en houd problemen.
probeer de zaak nog eens maar dan met een extra lamp van b.v. 60 watt erbij. Wanneer de zaak dan wel goed werkt, dan moet je een ander type triac gaan zoeken met een houdstroom die in de buurt komt van jouw kerstlampjes.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Thx voor de reeds gegeven uitleg.
Ik ben eens op het forum van de site, waar deze schakeling staat, gaan kijken en er zijn nog mensen met hetzelfde probleem. Uiteindelijk wordt er geen degelijke uitleg gegeven.
Ik heb alle onderdelen losgemaakt, en wat ik ken doorgemeten.
De weerstand is in orde.
De diode is ook in orde.
De potmeters zijn in orde.
De diac heb ik gemeten, en ik krijg 25 ohm langs bijde kanten.
Ik weet echter niet hoe ik de triac kan doormeten, en de elco.
Als ik kan uitsluiten dat deze stuk zijn, ligt het waarschijnlijk aan de schakeling zelf.
Ik ben eens op het forum van de site, waar deze schakeling staat, gaan kijken en er zijn nog mensen met hetzelfde probleem. Uiteindelijk wordt er geen degelijke uitleg gegeven.
Ik heb alle onderdelen losgemaakt, en wat ik ken doorgemeten.
De weerstand is in orde.
De diode is ook in orde.
De potmeters zijn in orde.
De diac heb ik gemeten, en ik krijg 25 ohm langs bijde kanten.
Ik weet echter niet hoe ik de triac kan doormeten, en de elco.
Als ik kan uitsluiten dat deze stuk zijn, ligt het waarschijnlijk aan de schakeling zelf.
-
Mat Janssen
- Moderator

Heb volgende gevonden, onderaan staat ongeveer hetzelfde schema als waar ik mee begonnen ben.
http://www.kemo-electronic.com/pdf/b109/b109.pdf
Alleen staat er nog een weerstand bij R2. Welke waarde zou deze weerstand hebben?
Ook staat er bij de pcb tekening een condensator van 0,33µF bij en een fuse. Kan iemand uitleggen waarom deze condensator daar staat?
thx.
http://www.kemo-electronic.com/pdf/b109/b109.pdf
Alleen staat er nog een weerstand bij R2. Welke waarde zou deze weerstand hebben?
Ook staat er bij de pcb tekening een condensator van 0,33µF bij en een fuse. Kan iemand uitleggen waarom deze condensator daar staat?
thx.
-
Mat Janssen
- Moderator

De zekering zit erin voor om de triac te beschermen tegen een te hoge belastingsstroom.
De condensator is er om de stoorpulsen die de triac genereerd op te vangen en te verzwakken.
De waarde van die potmeter kan ik alleen maar gokken (4K7), maar ik geef verder geen garantie voor de juiste waarde.
De condensator is er om de stoorpulsen die de triac genereerd op te vangen en te verzwakken.
De waarde van die potmeter kan ik alleen maar gokken (4K7), maar ik geef verder geen garantie voor de juiste waarde.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
misschien zit condensator C1 verkeerd om? of defect. Dan is er geen capaciteit en is de schakelfrequentie heel hoog, dat zie je als dimmen.
Als de schakeling links van P2 niet werkt (of gewerkt heeft) loopt de spanning over C1 op tot ruim 300 volt. Daar kan een 40 volt versie (zoals in de onderdelenlijst) niet tegen.
Als de schakeling links van P2 niet werkt (of gewerkt heeft) loopt de spanning over C1 op tot ruim 300 volt. Daar kan een 40 volt versie (zoals in de onderdelenlijst) niet tegen.