Van 5 naar 10 volt
Van 5 naar 10 volt
Hallo,
Ik ben momenteel bezig met een metaaldetector en ik heb een klein probleempje. Mijn maximale beschikking is 5 volt, dit komt omdat ik alles direct aanstuur via een pic. Alleen nu heb ik dus een pulse generatie van 5 volt maar ik wil de 5 volt graag omzetten naar 10 volt. Ik heb wel beschikking over meerdere 5 volt aansluitingen, maar het probleem is alsvolgt, via de 5 volt wordt een pulse gegenereerd maar deze pulse mag niet worden aangetast maar moet worden versterkt naar bijvoorbeeld 10 volt. Dit is om het magnetisch veld te versterken.
Enige ideeen?
PS Ik heb inmiddels mijn HF 2.4Ghz zenders/ontvangers ontvangen maar heb er nog niets mee gedaan daar houdt ik je nog wel even van op de hoogte.
Alvast bedankt,
Christian
Ik ben momenteel bezig met een metaaldetector en ik heb een klein probleempje. Mijn maximale beschikking is 5 volt, dit komt omdat ik alles direct aanstuur via een pic. Alleen nu heb ik dus een pulse generatie van 5 volt maar ik wil de 5 volt graag omzetten naar 10 volt. Ik heb wel beschikking over meerdere 5 volt aansluitingen, maar het probleem is alsvolgt, via de 5 volt wordt een pulse gegenereerd maar deze pulse mag niet worden aangetast maar moet worden versterkt naar bijvoorbeeld 10 volt. Dit is om het magnetisch veld te versterken.
Enige ideeen?
PS Ik heb inmiddels mijn HF 2.4Ghz zenders/ontvangers ontvangen maar heb er nog niets mee gedaan daar houdt ik je nog wel even van op de hoogte.
Alvast bedankt,
Christian
-
Mat Janssen
- Moderator

Een DC/DC converter is gewoon te groot, ik heb er wel 1tje voor 5 naar 12 volt alleen dat is gewoon een blok van 5x5 cm.Om dan die 5 volt uit de picchip naar 10 volt te brengen is een extra transistor erbij al voldoende.
Hoeveel stroom verwacht je uit je 10 volt ??
Met een transistor 2x 5 volt bij-elkaar voegen?! Bijvoorbeeld met een 2N2222?
De stroom die ik nu heb is 220mA over 5 volt.
Ik heb al wel geprobeerd om de voltage hoger te krijgen doormiddel van een spoel, ik krijg dan wel tot maximaal 50 volt eruit alleen als ik op de oscilloscoop kijk dan zie ik haaien tanden en dat mag natuurlijk niet, ik moet wel een mooie straigth dc lijn hebben met uiteraard mijn pulsen erin
Groetjes,
Christian
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

De afbeelding klopt niet maar zoiets hadt ik in gedachte. heb niet zo ontzettend veel verstand nog van elektronica
helaas, ben ook nog maar net begonnen met elektronica, heb met een beetje hulp de detector ook opgebouwd anders was ik er ook nooit gekomen, software is geen probleem omdat ik een programmeur ben... 
Zucht....
Zucht....
Zou het misschien anders kunnen, stel ik zou een driver gebruiken en pak 2 9volt battereien extra, deze zet ik om naar 9/10 volt en stuur de spanning naar een transistor en schakel gewoon simpelweg de transistor met de digitale output pin van de pic?!
Zou dat werken?! Dus van 18 volt -> 9/10 volt output -> transistor -> Power Mosfet -> Schotel
Zou dat werken?! Dus van 18 volt -> 9/10 volt output -> transistor -> Power Mosfet -> Schotel
-
Mat Janssen
- Moderator

Hmm, inderdaad! Bedankt!!
Weet jij toevallig hoe ik 2 stuks voltage regelaars moet aansluiten?! Ik heb beide nog liggen 7805 en een 7812 nu moet ik beide strakjes op een printje zetten alleen moet ik alles gewoon dubbel doen?! Ik wou namelijk dan 18 volt in gebruiken (2x 9 volt battereijen) en dan 5 volt uit en 12 volt uit. Dit moet gewoon werken alleen moet ik dan 2x het schema maken voor de 78 serie?! Ik neem nu ook aan dat ik dus eerst alles moet omzetten naar 12 volt en dan vanuit de 12 volt naar de 5 volt zodat ik 2 positive voltages heb en een null, ground, gnd, 0v etc?! 12 volt door een 7805 moet tog kunnen?! De 7812 mag voor wat ik gelezen hadt maximaal 30 volt in hebben.
Alvast bedankt,
Groetjes,
Christian
Weet jij toevallig hoe ik 2 stuks voltage regelaars moet aansluiten?! Ik heb beide nog liggen 7805 en een 7812 nu moet ik beide strakjes op een printje zetten alleen moet ik alles gewoon dubbel doen?! Ik wou namelijk dan 18 volt in gebruiken (2x 9 volt battereijen) en dan 5 volt uit en 12 volt uit. Dit moet gewoon werken alleen moet ik dan 2x het schema maken voor de 78 serie?! Ik neem nu ook aan dat ik dus eerst alles moet omzetten naar 12 volt en dan vanuit de 12 volt naar de 5 volt zodat ik 2 positive voltages heb en een null, ground, gnd, 0v etc?! 12 volt door een 7805 moet tog kunnen?! De 7812 mag voor wat ik gelezen hadt maximaal 30 volt in hebben.
Alvast bedankt,
Groetjes,
Christian
-
Mat Janssen
- Moderator