LED circuitborden + weerstanden (auto)
-
sgt.flippy
- Contacteer:
LED circuitborden + weerstanden (auto)
Hoi! Ik heb onlangs eens zitten knutselen in mijn auto. Heb een plaatje op maat gesneden en daar ledjes op gezet, voor mijn interieurverlichting. Die dan allemaal verbonden met elk een weerstandje. Is een vreselijk uitziend projectje langs de binnenkant, maar vanbuiten is alles mooi in orde en werkend.
Nu is mijn vraag, hoe doe je "goed"? Ik heb gewoon de beentjes geplooid, beentjes van men weerstandjes aan elkaar gesoldeert en op die manier alles verbonden. Maar als ik meer ledjes wil plaatsen zou dit een ware hel zijn om te maken!
Ik wil mijn achterlichten ook zelf aanpassen, maar die zouden toch iets beter in elkaar moeten zitten!
Zijn er bepaalde materialen die ik kan halen of printplaten laten maken of iets dergelijks... En anders, hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Nu is mijn vraag, hoe doe je "goed"? Ik heb gewoon de beentjes geplooid, beentjes van men weerstandjes aan elkaar gesoldeert en op die manier alles verbonden. Maar als ik meer ledjes wil plaatsen zou dit een ware hel zijn om te maken!
Ik wil mijn achterlichten ook zelf aanpassen, maar die zouden toch iets beter in elkaar moeten zitten!
Zijn er bepaalde materialen die ik kan halen of printplaten laten maken of iets dergelijks... En anders, hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Laatst gewijzigd door sgt.flippy op vr 5 jun 2009, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sgt.flippy
- Contacteer:
Maar ben bang dat het dan erg moeilijk werken word (heb maar een gewone soldeerbout en niet heel veel ervaring ermee).stynus schreef:Daar kan je dan idd best printplaat voor gebruiken.
Dat kan experimenteerprint zijn maar je kan eventueel ook een print ontwerpen en (laten) etsen.
En aangezien elke led een aparte weerstand moet hebben, vind ik het zoveel werk om dit te maken, is er geen makkelijkere manier? Om een volledige plaat te laten maken met de weerstanden al op lijkt me een dure zaak..
- deejayke
- Contacteer:
aan de hand van je spanning en de spanning over de led's kan je ook led's in serie plaatsen. heb je bvb 3 leds in serie met maar 1 weerstand.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
-
sgt.flippy
- Contacteer:
Dat vroeg ik dus in die winkel, maar die raadde mij dat af!deejayke schreef:aan de hand van je spanning en de spanning over de led's kan je ook led's in serie plaatsen. heb je bvb 3 leds in serie met maar 1 weerstand.
Kan iemand mij dat even uitrekenen? Gewoon standaard witte 5mm leds? Wat voor weerstanden ik dan nodig heb om er 3 in serie te zetten op die ene weerstand?
Zou voor een achterlicht v
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
http://ledcalc.com/
Let er wel op dat de spanning in een auto meestal 14V is en geen 12V zoals nogal snel genomen wordt.
Let er wel op dat de spanning in een auto meestal 14V is en geen 12V zoals nogal snel genomen wordt.
-
sgt.flippy
- Contacteer:
Heb die site nog al gebruikt!stynus schreef:http://ledcalc.com/
Het projectje is ondertussen wel al af:
(linken werkt precies niet, dus hier maar de link naar de afbeelding:
http://i82.photobucket.com/albums/j276/ ... 009064.jpg
En dus zit ik aan het volgende te denken.
Nu ben ik aan het uitzoeken hoe het beste de voorste richtingaanwijzers te converteren naar LED. Heb al enkele oranje LEDs water clear leds gevonden van 5 mm, met een lichtopbrengst van 400 mcd. Niet ideaal, maar gaat wel.
Volgens LEDcalc.com kan ik van deze LEDs 6 in serie zetten op een weerstand van 82 Ohm. Klopt dit?
Verder heb ik nog een weerstand nodig van zo'n 15 Ohm op 50 watt om de richtingaanwijzer te laten geloven dat hij nog werkt.
Kan iemand wat van mijn uitleg bevestigen en eventueel nog tips geven?
-
sgt.flippy
- Contacteer: