ik heb in mijn caravan dimmers gemaakt voor mijn spotjes (halogeen 10W). het ontwerp staat op http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html.
De schakeling heb ik zoals beschreven gebouwd. de diode heb ik weggelaten omdat ik geen motor maar een lampje aan heb gesloten (geen inductieve belasting)
Probleem is dat de lampjes na een paar minuten lichtjes gaan flikkeren. en dan met name als het licht maximaal gedimd is. Nou had ik geen imitatiekaarslicht in gedachten en met het lezen van een boek is het wel lastig.
Het lijkt er op alsof de puls die gegenereert wordt door de NE555 niet stabiel blijft. Als remedie had ik er dikke elco's (10000 uF) voor gezet omdat ik dacht dat de geschakelde voeding van de caravan wellicht niet voldoende stabiel was. Dat hielp niet en zelfs bij het aansluiten op mijn labvoeding krijg ik soms (!) dit effect. De puls ook bekeken met de oscilloscoop maar als de schakeling goed werkt ziet het er allemaal prima uit. Als het niet werkt zie ik deels het goede beeld, deels een soort ruis.
Als het knipperen eenmaal begint houdt het ook niet meer op. uitzetten en opnieuw aanzetten werkt dan wel. Aan de temperatuur van de fet kan het volgens mij ook niet liggen. Deze wordt nauwelijks voelbaar warm.
Wie heeft een idee hoe we dit stabiel moeten krijgen ?
ok, zo gezegd zo gedaan.
dank, dank, het werkt nu idd veel beter.
een van de lampjes heeft nog een kleine flikker. en dat brengt me bij de vraag waarom de schakeling in eerste instantie niet stabiel was en in tweede instantie (bijna) goed. De reden heb ik nog niet scherp.
ik kan het echter niet bedacht krijgen. waarschijnlijk heel simpel....
Het verschil zit in de manier van ontladen.
Bij de orginele schakeling word het onladen verzorgd door pin 7.
Als de potmeter bij D2 staat gaat re bij het ontladen een vrij grote stroom lopen.
Er word gezegd dat de stroom maximaal 15 mA mag zijn.
Bij de tweede schakeling word de ontlaadstroom extra beperkt door de 1K weerstand.
Het ontladen gebeurd door pen 3 (deze mag bij een normale NE555 200 mA hebben).
Het PWM bereik zal ongeveer van 2 tot 98 % lopen.
Als je de potmeter vervangd door een 100K uitvoering zal het bereik ca 1 tot 99 % zijn.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
De transistor aan pin 7 zou kunnen opwarmen als de potmeter naar D2 grdraaid staat.
Het kan zijn dat door opwarming van de NE555 de instelling iets verloopt.
Het zou tot het flikkeren kunnen leiden.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
nou heb ik de datasheet van de NE 555 eens zitten lichten. Je kan het er idd wel uithalen dat die transistor minder trekt dan de inverter voor de uitgang. vreemd is het wel trouwens.
het effect is trouwens niet helemaal weg. een van de lampjes geeft nog steeds een kleine flikker. en dat gebeurt inderdaad als hij bijna helemaal geknepen staat.
Is de ontlaadstroom dan nog steeds te hoog ? zou je wel gaan denken.
Je kunt ook C1 een flink stuk groter nemen. Bijvoorbeeld 10nF.
De schakeling is bedoeld voor motoren en draait op meer dan 20kHz.
Dat is helemaal niet nodig bij gloeilampen.