Middels een circuit zet ik een Pulse wide modulatie om in een spanning, echter deze spanning moet een meter aansturen die alleen werkt op basis van een weerstand die varieert van 1K naar 80ohm.
Ik zoek een schakeling die op een simpele manier middels aansturing van spanning (2 tot 12V), of een minder groot verschil, een weerstand genereert tussen de 1K en 80 ohm. Kan iemand me helpen aan een simpele schakeling op basis van opamps of transitors?
Bedankt
digitale potmeter
-
Mat Janssen
- Moderator

Het is erg moeilijk om iets om te zetten naar een weerstand waarde, je moet dan inderdaad b.v. een digitale potmeter hebben. Echter als we weten wat die weerstand verandering precies doet, dan kan het mogelojk zijn dat een regelbare stroombron het zelfde resultaat kan hebben, en dat is weer wat simpeler te maken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
marcellangelaan
digitale potmeter
Doordat een andere ECU in een auto is geplaatst komt nu geen variabele weerstandswaarde meer terug van de temperatuurvoeler, maaer genereert de ECU een pulse wide modulatie, afhankelijk van de temperatuur. Dit heb ik reeds omgezet in een spanning middels een r/c kring en verschilversterker. Deze moet nu de temperatuurmeter aansturen. Initieel was de variabele weerstand (temperatuur voeler) diegene die direct op de meter werd aangesloten.
Een alternatief is de meter verbouwen en deze niet weerstand afhankelijk maken maar spanningsgestuurd. In princiepe is deze meter dat, maar zie niet hoe ik hem kan ombouwen. Het is een draaispoelmeter met de volgende parameters zie schema. Indien ik deze kan omzetten naar spanningsgestuurd ben ik er ook.
Een alternatief is de meter verbouwen en deze niet weerstand afhankelijk maken maar spanningsgestuurd. In princiepe is deze meter dat, maar zie niet hoe ik hem kan ombouwen. Het is een draaispoelmeter met de volgende parameters zie schema. Indien ik deze kan omzetten naar spanningsgestuurd ben ik er ook.
- Bijlagen
-
- meter.JPG (93.91 KiB) 2353 keer bekeken